Jorge:
Je pleidooi voor technologie als het belangrijkste middel in de verzoening van economie en ecologie heeft mij aan het denken gezet (proficiat daarvoor ;-)). Als we de 2e definitie gebruiken dan zegt deze eigenlijk dat ieder mens de opdracht heeft om binnen zijn deel van de "intrest" te blijven maar wel de vrijheid heeft om zelf de manier waarop hij/zij dit doet te bepalen. Op zich is er dan niets op tegen als iemand de auto gebruikt voor korte verplaatsingen als dit wordt gecompenseerd door extra inspanningen op andere vlakken (vb zonnepanelen plaatsen).
Ik vrees echter wel dat voor mensen in de rijke industrielanden DO (dus binnen de grenzen van hun deel van de "intrest" blijvend) op korte of middellange termijn zo goed als onmogelijk is zonder bijsturing van onze gewoonten en levensstijl. Met technologie kunnen we het energieverbruik wellicht halveren zonder verlies aan comfort maar als we "lui" blijven en steeds meer door machines laten doen dan zal het totale verbruik niet halveren. Iemand heeft hier ooit het vb gegeven van spaarlampen die men door het lagere energieverbruik ook op andere plaatsen gaat gebruiken (vb in de tuin, rondom het huis, ...) met als gevolg dat het totale verbruik in dat geval nauwelijks daalt.
TomB:
Alle problemen zullen zichzelf op termijn wel oplossen maar de vraag is tegen welke prijs. Als we niets doen en passief afwachten dan kan de "prijs" voor niet-duurzaam ontwikkelen mss wel het voortbestaan van de mensheid of onze planeet zijn en die "prijs" zou ik toch liever niet betalen ;-).
Ik vind ook niet dat we er ons te veel zorgen over moeten maken maar dat we er iets aan moeten doen en zeker niet passief afwachten zoals jij lijkt voor te stellen. Mss kan je het vergelijken met verkeersveiligheid; je kan passief afwachten tot er een dodelijk ongeval gebeurt en pas dan ingrijpen of je kan pro-actief de verkeersveiligheid proberen te verbeteren voor er ongevallen gebeuren. Een goed ondernemer moet toch ook proberen om problemen te voorzien en niet wachten tot ze zichzelf oplossen?
Het probleem met de vraag naar duurzame ontwikkeling is dat ons economisch systeem bijna uitsluitend gericht is op de behoeften van de "welgestelden" en niet van degenen die het meest baat zouden hebben bij DO (kansarme mensen en de toekomstige generaties). Het negeren van behoeften van mensen met weinig of geen koopkracht zal de winst van een bedrijf op het eerste zicht en op korte termijn wellicht niet of nauwelijks in gevaar brengen.
|