Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie
yeah, zoals hij er al zoveel heeft gemaakt...Ik ben het ten gronde oneens met de oplossingen van radikaal-rechts maar vaak maken ze correcte analyses. Wat me vandaag bevreemdt is hoe verdeeld radikaal-rechts is over Israël en Palestina.
Interessant om zien omdat je vanuit een radikaal rechts standpunt het recht van de Palestijnen op hun Blut und Boden kan verdedigen en tegelijkertijd de 'Westerse' judeo-christelijke waarden tegenover de 'primitieve' islam. Wat me opvalt is dat de radicaal rechterzijde totaal verdeeld is.
|
Hmm!... nogal complex antwoord. Ge geeft toe dat rechts 'meestal' correcte analyses maakt maar dat hun oplossingen niet correct zijn (en dat rechts verdeeld is).
Ik ben daarover niet zo verwonderd. Natuurlijk moeten we eerst akkoord gaan over de betekenis van 'rechts'. Stel dat we 'rechts' als een maatschappelijke groep bepalen die traditionele of culturele waarden hoog stelt, dan kan deze groep niets anders doen dan erkennen dat andere volkeren ook dit recht hebben. De feitelijke toestand zal meer complex zijn. Het zijn niet 1 of twee variabelen tussen de vele honderden die gaan beslissen wat rechts of links is. Behalve natuurlijk, wanneer men rechts of links bepaalt door opsomming. vb. SP.A is links en VB is rechts. Maar dat is te simplistisch!
Uitgaan van een godsdienst is niet determinerend. In onze contreien heeft de kerk het nogal bont gemaakt door allesbehalve het volk te dienen. De kerk was er om het gezag te bevestigen. In tegenstelling met de Islam, waar de Kor'an als bron geldt, verwijzen wij 'soms' naar de Bijbel. Maare... dit boek was gedurende honderden jaren verboden lectuur voor de gewone gelovige. De kerk deed zaken die niet in de bijbel stonden... en zaken die in de bijbel stonden deed de kerk niet! Weet ge, iedere godsdienst heeft zijn eigenaardigheden. Wij hadden onze aflaten, duivelsuitdrijvingen... en zelfs brandstapels. ...Nu is over die judeo-christelijke oorsprong wel wat te vertellen. Maar dat op zichzelf is al een apart hoofdstuk.