Los bericht bekijken
Oud 5 januari 2009, 15:29   #2016
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Ik ken er zelf meer als genoeg, en ik vertoef nog in universitaire milieus. Verder was het nog maar onlangs in het nieuws over een studie die specifiek de nadruk erop legde dat cocaïne in alle mogelijke milieus gebruikt wordt, VOORAL de hogere sociale klasse. Ik zal eens zien of ik die kan terugvinden, zou niet zo moeilijk moeten zijn.
Je moet niet trachten open deuren in te trappen.
Kokaïne zit in vele, vooral hogere, milieus (zelfs al denk ik niet dat wielrennen Boonen in zo hoge milieus vertoeft, al betaalt hij naar 't schijnt zijn belastingen in Monaco - en nu hoop ik dat ik me niet vergis van wielrenner).
(maar daarom is het nog niet zo dat iedere wielrenner of iedere lisensiaat/master ieder weekeind aan zijn poederke zit ...)

In eerste instantie ging deze draad over het gedoogbeleid, waaraan mogelijks een eind zou komen, in Nederland.

't Is natuurlijk tiepisch voor die rokers/slikkers/spuiters-amateurs om, terwijl gediskuteerd wordt over legalisatie van kannabis (wegens niet zo gevaarlijk), te beginnen zwaaien met andere drugs die gebruikt worden.

Voor mij halen ze daarbij een belangrijk element aan om juist niet te legaliseren.
De stepping stone teorie in legaliseren ... !!!

Citaat:
Iets anders: Gelieve mij te corrigeren indien ik er naast zit, maar ik heb nogal de indruk dat je ervan uit gaat dat alle drugs die niet alcohol of tabak zijn, sowieso méér schadelijk zijn dan alcohol of tabak.
Ik veeg nogal mijn gat aan sosiologische studies over drugsgebruik, omdat die nogal 'in funktie van ..' geschreven worden. De waarheid van die tsjiepen is gewoonweg het gebruiik .... en ze konkluderen nog zo graag, dat als iemand één maal getrokken heeft aan de tabaksigaret van een vriend, dat tabak een drug is, en dat dus die ene persoon meetelt als 'ooit drugs gebruikt hebbende'. Daarbij handig verbergende dat er nog verschillen zijn ....

Ik veeg iets minder mijn gat aan mediko-biologische studies.
Maar maar ... wie zal het zeggen wat gevaarlijker is in gebruik .... hoeveel gebruik, op welke termijn, problematisch gebruik bij bepaalde psichische toestanden ....

Citaat:
...
1) in kaart brengen van wat er gebruikt wordt, vooral nieuwe "designer"drugs waar nog weinig over gekend is (b.v. in de context van hulpverlening bij overdosis)
2) identificeren van illegaal verkregen substanties van bedenkelijke kwaliteit. In een legaal beleid wil je namelijk alleen gecontroleerde middelen op de markt. Net zoals er gesjoemeld wordt met diesel en alcoholische dranken, mag je er wel van uitgaan dat de "underground" het daar niet zomaar bij zal laten. Door de gebruikers echter de "geleiden" naar gecontroleerde middelen, verliest de illegale markt haar vraag.
In kaart brengen van nieuwe drugs .. identifiseren .. niet zo simpel natuurlijk ... wachten tot ze ze in je brievenbus komen steken ???
De illegale markt haar vraag doen verliezen??? Beetje naïef zeker?

Citaat:
Over reclame: ik vind dat alle reclame voor potentieel gevaarlijke substanties meteen verboden zou moeten worden. Alcohol en tabak reken ik daar bij. De pakjes met rookwaren, cannabis, pillerie of whatever zie ik als steriel wit, en niet te krijgen in elke mogelijke winkel op de hoek maar bij gecertificeerde verdelers (desnoods apotheken).
Het zou namelijk niet opgaan om een hele hetze te maken rond de legalisatie van pakweg cannabis als iedereen er rustig op los blijft paffen en de commerciële wereld voortdurend het beleid tegenwerkt. Helaas zit er hier nogal veel geld achter, vrees ik.
Over reklame van tabak verbieden, kunnen ze in Francorchamps meespreken ...
Over reklame van geneesmiddelen, zijn er de laatste weken wat berichten geweest.

Bestaat er eigenlijk iets buiten geneesmiddelen (voorschriftplichtige? want voor aspirientjes of vitamientjes mogen ze wel reklame maken ...) waarvoor geen reklame gemaakt mag worden?

Is dit houdbaar?

Pleit voor mij meer om de toestand te houden zoals ie is: niet legaliseren en wel degelijk in de strafwet laten. (maar die dan wel toepassen natuurlijk)
Simpele en duidelijke zaken hebben nog een kans; ingewikkelde zaken draaien gegarandeerd in de soep in onze maatschappij. Of 't nu over rommelkredieten gaat of over geestesverruimende substanties; over dioksinekiekens of roken in kaffees waar ge een halve maaltijd kunt krijgen ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 5 januari 2009 om 15:31.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden