Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles
Dat is natuurlijk het ergste. De kinderen uit Gaza zijn getraumatiseerd voor het leven: nooit gaan zij vergeten wat er nu gebeurt. Israël is een generatie van de haat aan het grootbrengen.
|
Meerdere 'generaties van de haat' tegelijkertijd, me dunkt.
Zowel in Gaza zèlf, als ook in Israël, de rest van de Arabische wereld, en niet te vergeten ook in België zèlf.
Uit de discussies vandaag is gebleken dat een flink aantal leerlingen zichzelf 'aan de kant van Hamas' geplaatst heeft, en dat uiteraard op typisch jeugdige, eerder onbezonnen, wijze. Nogal 'enthousiast', eigenlijk.
Uit de discussies bleek ook hoe goed sommigen over het conflict geïnformeerd zijn. Eén van de meest intelligente leerlingen volgt de hele kwestie al een tijd lang, en de opmerkingen die hij maakte waren behoorlijk scherp. Maar er zijn ook zaken die hij over het hoofd zag, en ik heb bijna wanhopig geprobeerd die blinde vlekken aan te duiden.
Het was niet gemakkelijk om de hele groep één en ander bij te brengen dat op z'n minst een beetje meer nuance in het debat had moeten brengen.
Het ziet er naar uit dat de discussies voor de rest van de week over het zelfde zullen gaan. Ik hoop dat het uiteindelijk tot iets positiefs leidt.
Een collega, leraar Islam, had het er over tijdens het verlaten van de school.
Ook hij moest tot z'n verbijstering vaststellen hoe de 'intégristes' van Hamas bij zijn leerlingen in populariteit toegenomen zijn, en maakte zich daar behoorlijk zorgen over.
Hij wilde in elk geval graag verder discussiëren, maar helaas moesten we allebei een andere richting uit.
't Zal dus voor morgen zijn.
@ministe van agitatie :
bedankt voor de zeer interessante bronnen die u in deze draad naar voor bracht.