Los bericht bekijken
Oud 7 januari 2009, 15:39   #21
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ja, iemand opsluiten zonder de wettelijke bepalingen te volgen mag niet, ook niet voor procureurs en onderzoeksrechters.
de kunst bestaat erin al die procedures zo ingewikkeld te maken dat er altijd wel ergens een (minuscuul) foutje wordt gemaakt.

De succesvolle advocaten van vandaag houden zich dan ook niet langer bezig met de schuldvraag van zijn cliënt. Ze nemen gewoon alle gevoerde procedures eens onder de loep tot ze een detail vinden dat niet volgens de regels is gebeurd.

Dat het volgens u normaal is dat de vorm primeert op de inhoud...
Ge zit altijd maar te zeveren van "jama, stel da het uwe zoon is die ze vasthouden tegen de regels in..." maar draai het eens om:stel dat uw zoon vermoord wordt en ze laten de dader vrij omdat er ergens een procedurefout is gemaakt, zou ge dan ook zo reageren?

Die procedureregels zijn bedoel om misbruik door het gerecht te kwader trouw tegen te gaan en dus bescherming te bieden tegen willekeur. Wat nu echter het geval is, is dat zelfs wanneer er te goeder trouw wordt gehandeld deze regels (mis)bruikt worden. Misbruik van recht noem ik dat, in het privaatrecht verboden maar in het strafrecht helaas (nog) niet.

Sinds dat juristen ook mensen zijn, die dus ook fouten maken maar alleen is hier het verschil dat al hun handelingen continu onder de loep worden genomen door lepe advocaten. Stel dat ik u continu zou volgen als gij met de auto rijdt en telkens dat ge een overtreding (hoe klein dan ook) begaat schrijf ik u een boete uit. Wedden dat ik ook genoeg overtredingen zal vaststellen als ik u maar lang genoeg controleer? (van kleine fouten zoals paar kilometer per uur boven de toegelaten snelheid rijden tot iemand eens geen voorrang van rechts geven). Iedereen maakt deze fouten (de ene al wat meer dan de andere) alleen mogen de mensen van het parket geen enkel foutje maken of de advocaten zitten er als aasgieren op.