Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh
Deze opmerking is misschien een beetje off-topic maar ik heb in deze (of in een andere topic) iets opgevangen over het bestaan van een Israelische lobby? Zijn er nog zo'n lobby's actief achter de schermen van een regering?! En dan maar afvragen waarom de "democratie" niet helemaal werkt en regeringen niet naar het volk luisteren...
In een democratie moeten alle partijen die invloed (kunnen) uitoefenen op het beleid van een regering zichtbaar zijn voor het volk. Een volk moet namelijk zelf kunnen kiezen wie dat doet en in welke mate. Het lijkt me tamelijk "illegaal" dat mensen met veel geld zich groeperen in een lobby en omwille van hun rijkdom denken meer invloed te mogen en kunnen uitoefenen op het beleid van een land. Lobby's corrumperen het systeem van een democratie.
Stel nu dat een minderheid in een land, bijvoorbeeld moslims als ik in België (naar het voorbeeld van ministe van agitatie), hun geld samenleggen met steun van rijke moslims uit de Arabische landen en een lobby oprichten die hun belangen verdedigt (koste wat kost) achter de schermen van de Belgische regering. Moslims krijgen opeens veel meer rechten, er worden geen problemen meer gemaakt van culturele gebruiken (hoofddoek, schapen slachten,...), ze mogen plots op alle universiteiten lezingen beginnen geven (o.a. over de sharia), proberen het Midden-Oosten meer bij België te betrekken via hun invloed op tv-zenders, enzovoort. De gewone Belgische burger weet zo goed als niets van af van het bestaan van die moslimlobby en wil eigenlijk dat België zich meer concentreert op Europa dan het Midden-Oosten. Maar om een of andere vreemde reden denkt de regering daar blijkbaar anders over...
Mijn punt is dus dat lobby'en geen correcte manier van werken is/zou mogen zijn in een democratie. En volgens mij heeft vooral de democratie in de VS veel "last" van allerlei lobbywerk.
|
Het VB dankt zijn succes juist aan dit feit.
Het VB is De HAMAS van België.