Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Aangezien ik het zelf hoogst belangrijk vind om het gezond verstand te laten zegevieren op het gescleroseerd denken van onze advokaten-politici (die overigens denken dat ze de hele bevolking vertegenwoordigen), stel ik hier mijn eerder aangehaalde vraag (uit een andere topic) opnieuw :
Wat riskeert de Staat als deze de (door procedurefouten vrijgepleite) boeven tòch achter de tralies houdt ? Een boete ? So what ? Is de veiligheid van de bevolking dan niet meer waard dan die boete ? Of valt dat soms slecht in de notelaren advokatencabinetten ? Waarom hebben omhooggevallen advokaten �* la Hans Rieder het méér voor het zeggen dan het gezond verstand van een hele bevolking die nota bene toch opdraait voor de kosten én de gevolgen van de falende justitiewerking ?
|
Ook al ben ik het in principe met je eens dat het niet kan dat dit soort criminelen zomaar vrijkomt wegens procedurefouten, als de Staat zich inmengt met de rechtsgang raken ze aan de scheiding der machten. Afgelopen weken hebt u al gezien wat een heksenketel er ontstaat als deze scheiding genegeerd wordt, ik denk niet dat ze zich daar nog eens snel aan zouden wagen.
Sowieso is dit het basisprincipe van een functionerende rechtstaat, eenmaal je daaraan begint te raken, zit je niet ver meer van een semi-dictatoriaal regime, waar ze je gewoon kunnen vasthouden omdat dat uit "gemeenschappelijk" belang is. Ik ben het met je eens dat dit soort scenario's onacceptabel is, maar met dat soort uitspraken maak je gevaarlijke precedenten en haal je de fundamenten van onze rechtstaat onderuit.