Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TVDD
cultuur ontstaat door een interactie van omgeving en mens. Waarom bestaan verschillende culturen? Precies door de differentiatie tussen omgevingen en mensen. Om nog maar over de ontwikkeling van verschillende mensentypes, zeg maar rassen en volkeren, te zwijgen precies door die omgevingskenmerken.
Het sociaal weefsel (de mores, de instituten, de ordening, de sociale interactie, etc) is authentiek en specifiek, want onderscheiden precies door millennia sociaal-culturele, biologische en genetische evolutie. Betekent dit dat cultuur en etnie, de vormende fundamenten van dat sociaal weefsel, afgesloten gehelen zijn? Neen, alleen is de wijze waarop veranderingen/invloeden van buitenaf daarop inwerken op een geleidelijke manier gebeurt, mede door transport- en communicatietechnische mogelijkheden. Een bruuske verandering in dit patroon leidt tot enorme conflicten. Denk aan het importeren van vreemde diersoorten in Australië, de griep in Zuid-Amerika, etc. Of aan de massamigratie richting Europa heden. Doordat de wijziging revolutionair en niet evolutionair, zeg maar natuurlijk, gebeurt, ontstaat conflict. En dan hebben we nog niet gesproken over groepsidentificatie, groepsevolutionaire dynamica, etc. Mensen zijn immers sociale wezens.
|
vet kan ik volledig onderschrijven, maar hou toch maar rekening met media en communicatieevolutie !!!
naar mijn bescheiden mening zullen hierdoor veranderingen veel sneller gaan én tegelijk veel minder bruuskeren.
rassen zijn passé
stilstaande culturen zijn passé
het westen evoulueert volgens mij naar wat ik zou noemen een 'fusion' cultuur (nee dat is geen eenheidsworst) een cultuur waar je dus naar je eigen individueel (en uiteraard ook cultureel beïnvloed)inzicht, uithaalt wat je wil.
ook als oud-NSV'er heb ik daar geen moeite mee, ik vind het boeiend, en ik stel vast dat mijn kinderen nog veel sneller gaan op dat pad ...
wat niet wegneemt dat je m.i. om die beweging zonder scrupules te kunnen maken, je heel bewust moet zijn van je eigen roots. je moet je eigen roots door en door kennen en blijvend respecteren om zonder frustratie andere evoluties te kunnen absorberen.