Los bericht bekijken
Oud 30 maart 2004, 23:59   #3
rainman
Provinciaal Statenlid

rainman's schermafbeelding

Standaard

Beste Tinne,

Allereerst wil ik zeggen dat het een verassing maar toch een genoegen is om je hier te horen. Ik had je totaal niet verwacht.

Punt 1

Concreet voor DHL ben ik ervan overtuigd dat zij zeker en vast hun redenen hebben om vanuit de luchthaven in Zaventem te blijven werken. Anders hadden zij immers nooit met een voorstel voor uitbreiding voor de dag gekomen. DHL is ook een sociaal bedrijf dat heel wat voordelen verschaft voor zijn werknemers dmv bedrijfsfeesten, uitstappen, enz. Dit alles komt natuurlijk de teamgeest en produktiviteit alleen ten goede. Vermits DHL dus gekend is als betere werkgever qua verloning en goede werkomstandigheden, zou het naar mijn mening ook onverstandig zijn om het bedrijf volledig te blokkeren als zij willen uitbreiden.

Voor de 10.000 mensen die rond de luchthaven wonen moet inderdaad wel een oplossing voorzien worden. In het verleden werden al enkele voorstellen gedaan, misschien kan u ze hier voorzien van de nodige commentaar:
- geluidsarmere vliegtuigen
- subsidies voorzien om de woningen te isoleren tegen geluidsoverlast

Ik voeg hier zelf dan nog de suggestie aan toe om op korte termijn nieuwe bouwaanvragen te weigeren en alle percelen die niet bebouwd zijn in te kleuren als groene zone. Op lange termijn stel ik voor om een deel van de woningen en gronden te onteigenen. Let wel, ik opper hier zeker geen gedwongen onteigeningen maar het systematisch opkopen door de staat na vrijwillige verhuis, overlijden of iets dergelijks.

U spreekt toch zelf over het creëren van duurzame jobs in Europa? Wel ik denk dat als België naast het diplomatische centrum, zich ook kan uitbouwen tot logistiek centrum van Europa dat je op de goede weg zit.

Ivm met het aantal jobs in milieu denk ik dat je er geheel naast zit. Ik weet nu per toeval dat in de wegenbouw er nog enkele organisaties zijn opgericht om onderzoek te verrichten naar recyclage. Ik ben er zeker van dat in tal van andere sectoren dit ook het geval is.

Punt 2

Tijdskrediet brengt naast de loonkost nog andere kosten met zich mee zoals produktiviteitsverlies en gebrek aan continuiteit. In tijden dat het economisch niet echt goed gaat lijkt me dit niet opportuun om in te voeren.
Ik ga ervan uit dat wij het in vergelijking met vele landen nog niet zo slecht hebben op ons werk. Ok, de stress en de werkdruk is hoog maar de verloningen en werkomstandigheden zijn zeker niet middeleeuws meer. De belastingen op inkomsten zijn wel hoog maar dit doet hier niets ter zaken.
Er zijn andere dingen die dringender zijn dan het opvoeren van het tijdskrediet.

Punt 3

Heeft u naast de loonkost, ook gedacht aan de meerkost van de infrastructuur en de mogelijkheden om die uit te breiden?

Mvg
rainman is offline