Los bericht bekijken
Oud 10 januari 2009, 18:31   #12
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Ik heb dat hier al een hele tijd geleden gepost, naar aanleiding van een studie die een link legde tussen black carbon en het smelten van de gletsjers in de Himalaya. Vorig jaar was er het artikel over de bruine wolk boven zuid-Azie, die een invloed heeft op de hydrologische cyclus. Een savenvatting van de effecten van bruine wolken is hier te vinden.

dit is een zoveelste bewijs dat een mondiale eenzijdige aanpak van de CO²-uitstoot niet gaat werken. Omdat op regionaal nivo de effecten en oorzaken zo verschillend zijn. Omdat niet enkel CO²-uitstoot een invloed heeft op het klimaat, maar andere menselijke handelingen evenzeer. En die op regionaal nivo belangrijker kunnen zijn dan de CO²-uitstoot, en die eerst aangepakt moeten worden. Azië is niet gebaat met een CO²-reductie als hun voornaamste probleem (op dit moment) die bruine wolk is. Indonesie is niet gebaat met een aanpak van de CO²-uitstoot als de tropische ontbossing hun belangrijkste probleem is. Brazilie idem dito. Een regionale aanpak op basis van regionale problemen en oorzaken.
Meer heb ik hier eigenlijk niet op toe te voegen. Wat wel interessant is, is dat er in China en dergelijke veel uitstoot is van zwavelverbindingen, dewelke dan weer een "positief" effect hebben ?

Ik ben geen klimaatkundige, maar een materiaalkundige, weet gij hier meer over ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden