Mijns inzien toont men doorgaans 2 soorten mensen in Ter zake en de zevende dag:
-Diegene die verantwoordelijk zijn voor iets, vb de minister van Volksgezondheid als het over dioxinekippen gaat
-Of diegene die expert zijn in iets, vb Willy Claes als het over de Navo gaat, Verwilgen als het over het gerecht gaat, ouwe vandebossche als het over ingewikkelde staatsstructuurtoestanden gaat.
Bij de eerste categorie kunnen we al een hele hoop Blokkers uitsluiten, omdat het Blok doorgaans in de oppositie zit, en dus geen verantwoordelijkheid heeft. Burgemeesters/ministers/staatssecretarissen van het Blok bestaan niet, dus ge kunt die dan ook niet interviewen over hun verantwoordelijkheden. Van Groen! bijvoorbeeld heb je nog wel verantwoordelijken (vb Tavernier).
Ik weet niet of er veel experts in iets rondlopen bij het Blok, voor zover ik weet toch geen enkele bekende 'authoriteit'. Bovendien hebben de meeste geen ervaring als beleidsmaker (zie vb Claes die nog Navo secretaris is geweest), en zijn ze niet bekend bij het brede publiek.
Terwijl je als televisiemaker toch liefst een bekend iemand hebt met ervaring en als authoriteit geldt. Dat spreekt vanzelf.
Volgens mij is zijn er in vele gevallen gewoon betere gesprekspartners te vinden dan de Vlaams Blokkers, niet om politieke redenen maar om inhoudelijke. Ik denk dat het Blok dat wel weet, maar weeral een excuus zoekt om het zielige underdogje te spelen.
|