Los bericht bekijken
Oud 13 januari 2009, 18:01   #10
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Jullie hebben in de gaten dat niet alle Arabische partijen zijn verboden, maar dat er slechts 2 partijen in de ban zijn gedaan? (link)
Parlementariërs van deze partijen (of hun recente voorgangers) hebben oa hezbollah bedankt voor hun strijd tegen Israël (link), ze hebben Hezbollah advies gegeven voor toekomstige aanvallen (link), ze hebben Syrië informatie gegeven over eventuele Israëlische militaire acties (link), ze weigeren consequent dienst te nemen in het Israëlische leger (link naar 1 geval).

De leider van de grootste van de twee verboden partijen: link Hij heeft zich onder andere voorgedaan als Palestijns vertegenwoordiger bij een Arabische conferentie, hij was adviseur van Arafat tijdens de eerste intifada, hij refereert consequent naar Joden als migranten (voor de duidelijkheid dit is een manier om de aanwezigheid van de Israelische Joden minder bestaansrecht te geven).

Uiteraard snap ik best dat de Arabische Parlementariërs zich zo gedragen en dat hun sympathie vaak bij hun Palestijnse broeders ligt. Dat lijkt mij een gezonde reactie, maar ik ga niet van Israel verlangen dat zij dit soort gedrag gedrag goedkeuren of toestaan. Israël staat dan ook volkomen in zijn recht om partijen die schijnbaar volzitten met spionnen, landverraders en andere anti-Israelische typetjes te verbieden. Sterker nog Israël heeft zelfs de plicht tov zijn bevolking om dit soort anti-israëlische elementen uit het parlement en de overheid weg te houden. Er zijn vele democratische landen die besluiten om (vermeend) staatsgevaarlijke partijen te verbieden.