Los bericht bekijken
Oud 31 maart 2004, 17:47   #2
pielewuiter
Schepen

Stuur een bericht via Instant Messenger naar pielewuiter Stuur een bericht via MSN naar pielewuiter Stuur een bericht via Yahoo naar pielewuiter
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
De EU (EFSA) zou nu toch in beperkte mate genetisch gemanipuleerd voedsel willen toelaten.

Wat is daar nu eigenlijk de stand van zaken en waarom hebben de groene argumenten het niet gehaald ?

Niet dat U mij bij het volgende een antwoord kan geven, maar ik stel toch al de vraag: (Misschien iets voor Vera Dua ?)
Graag had ik ook iets meer geweten over de technische verschillen tussen het NK603 van Monsanto en het BT11 van Syngenta. Dat het NK603 resistent is tegen glyfosaat dat spreekt voor zich. Het zijn niet dergelijk dingen die iedereen al weet dat mij interesseren. Neen, de enzymen die aan de basis liggen, en de biologische processen interesseren mij. Die discussie is zeker ter sprake gekomen bij de EFSA.
Waarom is correcte informatie hierover niet gewoon beschikbaar op een officiële web site. (Er zijn wel diverse web-sites van alternatieve jongens die over problemen berichten, maar zonder technische geloofwaardigheid)

Info om eventjes te schetsen waarover het gaat:

Glyfosaat is het hoofdbestanddeel van de herbicide "Round-Up" van Monstanto. Residu's daarvan zijn zeer slecht voor de gezondheid. (Er bestaan rapporten over mogelijkheid dat het kankerverwekkend is, enz.)

Met genetisch gemanipuleerde gewassen die resistent zijn voor dit herbicide moet de boer niet letten op een sproeibeurt meer.
Het gevaar voor residu's van dit herbicide verhoogt dus.
Zelfs de genetisch gemanipuleerde plant neemt dit herbicide op en houdt dus steeds nog weken na de sproeibeurt een beetje residu over.

Daarnaast is er nog het ongekend effect van het langdurig gebruik van gewijzigde proteïnen in ons voedsel.
Het verschil tussen een eetbare en een niet eetbare of zelfs giftige variëteit in een plantenfamillie is soms ook maar te wijten aan een klein genetisch verschil.

Op zich heb ik niets tegen experimenten met genetisch gewijzigde planten.
Ik ben er mij wel terdege van bewust dat we met 6 miljard mensen stilaan een wereldwijd voedselprobleem hebben, waar ggo's bij zouden kunnen helpen, maar dan moeten we wel zeker zijn dat het 100% veilig is.

Het probleem dat ik nu zie is dat die dingen zonder meer in onze voedselketen terecht komen. Door bepaalde pesticiden en herbiciden toe te passen waar de ggo's resistent tegen zijn, verhoogt trouwens de kans dat er zich gevaarlijke hoeveelheden residu opstapelen in die plant en dus in ons voedsel. Van een boel dingen zijn de effecten op langere termijn niet gekend.

Uw commentaar graag.
Dank bij voorbaat.
wat is er mis met genetisch gemanupuleerd voedsel ?
doet de natuur dan zelf niet aan genetische manupulatie ?

het toevoegen van slachtafval aan bvb. kippenfilé is niet verboden
het overvloedig toevoegen van water is niet verboden

sinds de dioxine kermis is het toevoegen van slachtafval aan dierlijk voedsel wel wettelijk gereglementeerd , mensen vallen echter niet onder het toepassingsgebied dus draaien zij daar de afval in !

met dank aan robert stevaart