Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Brother Paul, wat is het verschil tussen 10% boete op maandinkomen voor een leefloner, of 10% voor een bankdirecteur?
Uitgezonderd dat het een ander € getal is, is dat exact hetzelfde volgens mij.
|
Dat bedoel ik precies, de proportionaliteit kun je interpreteren als gelijkheidsbeginsel... Maar enfin, hou het maar zo, anders heb je straks geen motivatie meer om meer te verdienen... Worden we dus allemaal echte communisten.
Ik blijf erbij, de voorstanders van proportionaliteit voeren volgens mij een vals debat. Want kijk een RIJBEWIJS INTREKKEN, gevangenissstraf uitzitten is iets die voor iedereen even erg is... dus die proportionaliteit bestaat wel.
Een straf uitzitten is voor een 'topfunctie' mogelijk zelfs een zwaardere straf dan voor een dopper... De dopper kan zijn werk niet verliezen, terwijl de kaderfunctie dik kans heeft nergens nog aan de slag te kunnen. Dus de gevangenis-straf is erger voor een rijke dan voor een arme... om het in die termen uit te drukken.
De uitspraak voor proportionaliteit zou dus moeten vermelden voor welke straffen het gaat. Als je denkt in termen van verkeersboetes, kun je nog gelijk hebben. Anderzijds denk eens aan de 'onderbetaalde chauffeur' die zijn Just in Time werk doet voor een baas, en die weet dat boetes vanaf nu proportioneel zijn...
Dus ik zie een voordeeltje, de mogelijke rijkemans zoontje die eens een dikke boete krijgt van 3000euro als hij laagvliegt en die straf als meer 'schrikwekkend ervaart', versus een pak valse argumenten (proportionaliteit bestaat wel...), en versus een pak nadelen (managers die chauffeurs kunnen motiveren om overtredingen te negeren)