De oude taboes, die meestal voortkwamen uit de christelijke goegemeente, zijn gelukkig snel aan het verdwijnen. Onderwerp van zulke taboes waren dikwijls het seksuele, lichamelijke en familiale aangelegenheden.
Vandaag de dag zie ik dat men eigenlijk nieuwe dingen in de taboesfeer aan het dringen is. En wanneer men in zo'n taboehokje past is de algemene consensus van die aard dat men zich daar eigenlijk zeer diep voor moet schamen. In die zin kan men spreken van een nieuwe soort preutsheid waarbij vooroordelen en maatschappelijke uitsluiting hand in hand gaan.
De 'ontmaskerde' zondaar krijgt immers dikwijls meteen alle zonden van Israël over zich heen gegoten.
De reacties zijn in sommige gevallen zelfs ronduit vijandig en haatdragend in de trend van 'moordenaar'.
U zal zich misschien afvragen waarover ik het heb.
Ik heb het over:
- Rokers. (ik rook zelf niet maar toch trek ik mij hun lot aan)
Reacties gaan van 'ongezond' tot 'moordenaar'.
Rokers worden naar buiten verbannen zoals maatschappelijk ongewensten ipv van hen eventueel een apart rooklokaal te geven. De concensus is dat een roker zich diep moet schamen.
- Motorsportliefhebbers en verzamelaars.
Het lijstje gaat van 4X4 enthousiasten via demolition derby en dragracen tot Formule 1.
Reacties gaan van 'vervuiler' tot 'massamoordenaar'
Banden van 4x4's worden platgestoken en in het enkele geval wordt een 4x4 in brand gestoken (over luchtvervuiling gesproken).
De autoliefhebber die graag eens zijn zeldzame westerse koe bovenhaalt wordt beticht van schaamteloosheid en wordt 'vriendelijk' aangemaand om zich voortaan enkel te laten bedienen door een toyota prius of andere milieubewuste wagen.
Vergis u niet ik ben een voorstander van milieuvriendelijke wagens. Alleen zie ik niet in hoe die enkele autoliefhebber onze hele planeet naar de verdoemenis gaat helpen. En waarom hij zijn liefhebberij enkel mag beleven in een door anderen als maatschappelijk aanvaardbaar bestempelde auto.
- Wapenliefhebbers en verzamelaars.
Reacties gaan van 'crimineel' via 'potentiële moordenaar' tot 'moordenaar'
Het sociale stigma en de vooroordelen tegen wapenbezitters is redelijk bekend denk ik. Vooroordelen zoals 'redneck' en 'maniak' zijn schering en inslag. Het overgrote merendeel (ik inclusief) komt dus ook niet naar buiten met zijn liefhebberij. Wij moeten ons blijkbaar diep schamen wanneer wij gaatjes in een stuk karton schieten.
Ik vraag mij enkel af of de vrouw des huizes zich ook diep moet schamen wanneer zij het keukenmes (meest gebruikte moordwapen) ter hand neemt en de komkommer aan stukjes snijdt.
- Vleeseters (ik ben zelf vegetarisch, maar ik trek mij toch het lot van hen aan)
Reacties gaan van 'ongezond' tot 'dierenbeul' en 'moordenaar'
Vleeseters worden over het algemeen nog niet geviseerd maar kunnen hier en daar al wel vijandige reacties verwachten.
Iedereen heeft volgens mij het recht om zelf te bepalen wat hij eet zonder daarmij enige schroom te moeten trotseren.
- Moeders die hun kind niet de 'maatschappelijk verantwoorde' voeding of 'maatschappelijk verantwoorde' spullen geeft.
Reacties gaan van 'niet gezond' tot 'slechte moeder' en 'kindermishandeling'
Deze heb ik zelf eens gezien en was hiervan verschoten.
Moeders onderling zijn dikwijls het hardst voor elkaar.
Er zijn volgens mij nog talloze andere voorbeelden van zulke nieuwe taboes.
Zijn er nog mensen met zulke voorbeelden of ervaringen?
Wat mij ook opgevallen is dat een meerderheid van de vrouwen vertegenwoordigd is in de nieuwe taboes terwijl de oude taboes meer door mannen gepropageerd werden (maagdelijkheid van de vrouw, verbod op abortus, verbod op homosexualiteit, verbod op overspel, etc)
Dit is echter een subjectieve vaststelling van mij. De vork kan dus anders in de steel zitten.
Spui hier dus uw mening.