U zal uw kristallen bol toch eens serieus moeten opblinken, want er schort iets aan.
Ook in de toekomst zullen de mensen immers kunnen rekenen op een fatsoenlijk pensioen. Het Zilverfonds biedt ons die garantie. Nu zit er immers al bijna 10 miljard euro in en de begroting zit volledig op schema om vanaf 2013 (het moment waarop de vergrijzing ons voor de grootste uitdagingen zal stellen) voldoende geld te putten uit dat Zilverfonds om fatsoenlijke pensioenen uit te betalen.
Gaan we langer moeten werken? sp.a wil zeker de pensioenleeftijd niet verhogen en ook zeker niet het brugpensioen afschaffen. Wij blijven dat verdedigen. Het moet echter wel voor de juiste doeleinden gebruikt worden en mensen die langer willen werken, moeten hiertoe voldoende kansen krijgen. Onderzoek heeft immers aangetoond dat van de mensen die tussen hun 50e en hun 65e zijn gestopt met werken, zowat de helft dit tegen zijn zin deed. 50% wilde dus langer blijven werken, maar zijn toch moeten stoppen. Die mensen wil sp.a meer kansen op werk bieden. Wie wil werken, moet daartoe de kans krijgen.
Ik geloof trouwens ook niet dat ons land zal overspoeld worden door moslims.
Ik kan u dus geruststellen: als het van mij afhangt, komt er niets in huis van wat uw kristallen bol u wijsmaakt. De voorspellingen passen zeker niet in het toekomstbeeld dat sp.a heeft.
|