Los bericht bekijken
Oud 28 januari 2009, 08:05   #9
geert van hout
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
welja, maar ik snap gewoon niet waarom mensen klagen over het INTERNE reilen en zeilen in partijen? da's hetzelfde alsof ge klaagt over een partij omwille van haar standpunten. stem er dan niet op!
Precies die INTERNE werking van de partijen fnuikt de onafhankelijkheid en het vrije geweten van de verkozenen (die zonder uitzondering leden van partijen zijn). Maar die verkozenen worden verondersteld uw en mijn belangen in alle onafhankelijkheid te behartigen. Als ze dat niet doen, is van democratie geen sprake meer.

Dat laatste is overigens geen mening, maar het resultaat van een logische redenering, gebaseerd op een consequent gebruik van definities (en die definities heb ik niet uitgevonden): democratie betekent dat de burgers beslissen. Als de burgers niet kunnen beslissen, om welke reden ook, heb je geen democratie. In de zogenaamde 'parlementaire democratie' (strikt genomen is dat dus al een oxymoron) beslissen onafhankelijke verkozenen in de plaats van de burger. Echter, partijtucht is een systematische inperking van die onafhankelijkeid. Aan de definitie is dus niet voldaan. Van (parlementaire) democratie is dan ook geen sprake. Aan u, Ambiorix, de taak om een andere term dan 'democratie' te zoeken voor het huidige bestel (hieronder volgen nog twee suggesties).

Maar toch ben ik het met je eens, of beter, ik zou het met je eens zijn als we in een echte democratie leefden (ik maak uit je reactie op dat jij vindt dat niemand zich met het interne reilen en zeilen van partijen moet bemoeien). Als de burgers op elk moment de mogelijkheid hadden om politici tot de orde te roepen (bvb. recall), om zelf wetsvoorstellen in te dienen en erover te stemmen, om door het parlement gestemde wetten tegen te houden, om dank zij een waarlijk democratische kieswetgeving zélf te beslissen wie in het parlement komt, om zelf te kunnen opkomen bij verkiezingen zonder per se tot een partij te moeten behoren (of eerst 5000 of meer handtekeningen van burgers te verzamelen) - ja, dan zou ik samen met jou zeggen: niemand hoeft zich met de interne werking van een politieke partij te bemoeien.

Ik ben het dus met je eens (ja, toch?) : in een ware democratie kiezen partijen zelf of ze alleen mannen of alleen vrouwen of alleen zwartwerkers of baronnen op de lijst zetten, of ze hun interne werking democratisch dan wel autocratisch organiseren, en vul zelf maar aan. Want in een ware democratie kiezen (of loten) de burgers en zij alleen hun vertegenwoordigers uit. De interne werking van partijen hoeft dan hoegenaamd niet geregeld te worden: de kiezer wikt en beschikt.

Maar van democratie kan vandaag geen sprake zijn. We zouden dan ook beter ophouden, op ons huidig bestel (dat beter particratie of plebiscitaire aristocratie zou heten) de criteria van de democratie toe te passen.
geert van hout is offline   Met citaat antwoorden