Los bericht bekijken
Oud 28 januari 2009, 15:02   #528
Gilette
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Als die migratie 20j terug op gang is gekomen, is er dan nooit veel gesproken tussen de nieuwkomers en de anderen? En indien wel, dan hebben de allochtonen zo toch nederlands geleerd of de autochtonen in die straat toch hun frans kunnen bijschaven?
Ik begrijp dat het vandaag de dag moeilijker zal zijn om een goed gesprek te hebben met je buren als je elkaar nauwelijks verstaat, daar niet van. Maar de oorsprong daarvan lijkt me te liggen in een gebrek aan talenkennis, gecombineerd met te weinig sociale interactie 20j terug, veeleer dan in het feit dat het om migranten gaat. Dezelfde situatie zou je immers kunnen krijgen wanneer franstaligen in Vlaanderen of nederlandstaligen in Wallonië gaan wonen. Zelfs binnenin Vlaanderen is zo'n situatie mogelijk. Een jaar of twee terug kreeg ik als jobstudent een ploegbaas die enkel het platste Westerlose dialect sprak dat je kon bedenken. Dat is met vallen en opstaan gebeurd (en nog meer 'wat zeg je?'), maar ik begrijp/versta hem ondertussen.

Maak de mensen toch niet wijs dat je veel meer moeite hebt om een Vlaams dialect te verstaan dan het Arabisch, Berbers of Turks.
Gilette is offline   Met citaat antwoorden