Los bericht bekijken
Oud 2 april 2004, 23:34   #4
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

De Deense veiligheidsdienst heeft imams uitgenodigd voor overleg over terrorisme. Die zijn enthousiast. ,,Mijn vijf kinderen groeien hier ook op.''

KOPENHAGEN - De Deense binnenlandse veiligheidsdienst (PET) heeft zo'n honderd imams uitgenodigd voor gezamenlijk overleg. De veiligheidsdienst, een afdeling van de Deense rijkspolitie, hoopt door samenwerking met de imams terrorisme beter te kunnen bestrijden.

Imam Mohamed Al Khaled Samha is blij met de uitnodiging. ,,Wij hebben niets te verbergen. Wij zijn gasten in dit land. Mijn vijf kinderen groeien hier op. De veiligheid van Denemarken is ook onze veiligheid.'' Als de veiligheidsdienst hem zou vragen om bepaalde personen in de gaten te houden, heeft hij daar geen moeite mee.

Imam Fatih Alev heeft daarentegen bedenkingen. ,,Een persoon met een zichtbare militante houding mag niet aan onze diensten deelnemen. Maar of ik zo'n persoon ook bij de veiligheidsdienst ga melden, wil ik eerst bespreken met mijn geloofsgemeenschap.'' Wel is ook Alev positief over de uitnodiging: ,,Wij zijn het PET verschuldigd om ze een inkijkje te geven in onze gemeenschap. Zodat ze kunnen zien dat er verschillen zijn tussen de moslimgemeenten onderling. In Denemarken bestaat geen overkoepelende moslimorganisatie. Wij zijn erg verdeeld. Dat is ook de reden dat we na de aanslag in Madrid niet met een gezamenlijke veroordeling naar buiten traden.'' De imams veroordeelden de aanslag in Madrid pas na een week en niet nadat de christen-democraten felle kritiek uitten.

Operationeel leider van de Deense veiligheidsdienst, Hans Jörgen Bonnichsen, onderstreept dat de uitnodiging aan de imams niet het gevolg is van concrete dreigingen, maar verband houdt met de veranderde situatie na de aanslag in Madrid.

Kort na de aanslag in Madrid deed PET een oproep tot verhoogde waakzaamheid door 'het activeren van zoveel mogelijk ogen en oren'. Onlangs bleek dat een in Denemarken wonende moslim valse Deense paspoorten heeft geleverd aan de Spaanse Al-Kaida-cel van Imad Yarkas (ook bekend als Abu Dahdah). Ook zou een aantal Marokkanen in Denemarken telefonische contacten hebben gehad met de vermoedelijke daders van de aanslag in Madrid.

In december vorig jaar publiceerde de Deense veiligheidsdienst zijn eerste openbare jaarrapport. In dit rapport over 2002 werd het risico voor een terreurdaad in Denemarken ingeschat als 'relatief laag'. De alarmfase is sindsdien niet verhoogd.

,,De tendens bestaat om gelovige moslims te identificeren met potentiële terroristen. Het is in het belang van beide partijen om te onderstrepen dat dit niet klopt met de werkelijkheid. Onze aandacht gaat uit naar personen die banden hebben met terreurorganisaties of daarmee sympathiseren. Dat die personen zich toevallig in moslimkringen bevinden, betekent niet dat we alle moslims verdenken'', aldus Bonnichsen, die geen concrete voorbeelden wil geven over de samenwerking. Wel meldt hij verrast te zijn door de positieve reacties: ,,Een paar imams belden ons zelfs op om te bedanken voor dit initiatief.''

Trouw * NL

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden