Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
Zoals je het zegt klinkt het gruwelijk. 
Maar ik meen het serieus, de menselijke maat moet terugkomen. De wereld wordt groter, onpersoonlijker en onverschilliger. En juist die onverschilligheid is m.i. funest. Ik ben alleen verbaasd dat juist in een gemoedelijke omgeving als Dendermonde, waar het sociale leven toch enige samenhang zou moeten vertonen, dit soort excessen plaatsvinden.
|
Zeer touché!
Waar het sociale weefsel op grote schaal verdwijnt, verdwijnt ook iedere mogelijke sociale controle... En dat is de enige manier waardoor we allen min of meer allen makkelijk in het gareel kunnen blijven lopen, nu er geen grote en belangrijke verticale machtsstructuren meer zijn (�* la kerk).
Vanaf het moment dat niemand nooit meer aan je komt vragen waarmee je bezig bent en wat je denkt, is iedere mogelijkheid tot externe controle of realiteitstoetsing van je gedachtengoed verdwenen ...
Ik vraag me ook wel eens af hoe we internet hierin kunnen plaatsen?
Allemaal egootjes die andere individuen opzoeken met liefst zoveel mogelijk dezelfde mening (=goed voor het zelfbeeld), maar die niet meer getoetst wordt door buitenstaanders ... Op dit forum valt dat nog mee, maar er zijn forums, blogs, .... strikt voor mensen die si of la denken. Goed voor de menselijke ontwikkeling is zulk een situatie waarbij niemand je nog tegen de haren in strijkt niet. (De manier waarop sommige internetten wordt daarom wel eens schromelijk "intellectuele masturbatie" genoemd

).