Los bericht bekijken
Oud 30 januari 2009, 18:16   #181
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Je kan ook de adoptieprocedure afschaffen. Maar daar ging het niet over. Trouwens, zou je de verplichte lessen opvoeding voor of na de conceptie organiseren? Wie slachtoffer is van een 'accident de parcours' heeft uiteraard weinig keus.

Neen serieus, die lessen opvoeding voor (aanstaande) ouders zie ik niet zitten, want dan word je opnieuw geconfronteerd met een bemoeizuchtige overheid die de normen vastlegt. Ik bedank ze voor de moeite. Het is zo al erg genoeg. Binnen de huidige context wil je trouwens aantonen dat je als ouder volledige geestestoestand van je kind onder controle zou hebben. Verre van waar.
Net daarom denk ik dat het geen kwaad kan om ouders te leren hoe je een kind het beste opvoedt, wat je in de hand hoort te hebben en wat niet, hoe je op een bepaalde situatie reageert en hoe best niet, ...
De opvoeding, en meer algemeen de gedragsstijlen die een gezin hanteert, heeft namelijk een niet te onderschatten invloed op het latere gedrag van het kind. Een kind dat een "goede" opvoeding (in de zin van: uit onderzoek is de pedagogische waarde van deze opvoeding gebleken in de zin dat het kind in de volwassenheid een hoge graad van welzijn heeft bereikt, goed om kan met problemen, in staat is tot het aangaan van goede relaties, contactvaardig is, weinig of zelden met psychische problemen kampt, ...)
heeft gekregen, staat (of de kans is veel groter dat dit zo is) pakken sterker in zijn schoenen om alles wat er later 'in de volwassenenwereld' op deze persoon af zal komen. Een kind dat een andere opvoeding heeft genoten, staat veel zwakker in de samenleving, terwijl het moet mee functioneren en opboksen met de andere 'beter "begoede"' vroegere kinderen.