Los bericht bekijken
Oud 30 januari 2009, 20:56   #168
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Wat ik evenmin begrijp is dat men eerst het unitaire België wou omvormen tot een federatie, dan Vlaanderen onafhankelijk wil maken, om dan vervolgens diezelfde onafhankelijkheid weer af te staan aan nieuwe Nederlandse heersers die er ook een unitair systeem op nahouden. Waarom dan al die moeite om onafhankelijk te worden? Kan je dan beter niet meteen een grondige staatkundige reorganizatie van onderuit op BeNeLux-nivo nastreven?
Met een "grondige staatkundige reorganisatie van onderuit op BeNeLux-nivo" ben ik volledig akkoord. En bij mijn weten is er bij de brede Vlaamse Beweging een duidelijke wil tot meer zelfbestuur en autonomie maar voorzover ik weet weinig animo voor het vormen van een unitair Groot-Nederland. De voorzitter van de Vlaamse Volksbeweging had het recent op de VRT over een "confederatie met Wallonië en Nederland". Ook de Volksunie indertijd had het over een "integraal federalisme" en was helemaal geen voorstander van een centralistisch gestuurd Vlaanderen of een unitair Groot-Nederland.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden