Los bericht bekijken
Oud 21 januari 2003, 20:46   #12
rosy
Burger
 
Geregistreerd: 16 juli 2002
Berichten: 134
Standaard

Eigenlijk heb ik nog altijd geen tijd, maar goed, toch een korte poging...

Jonas, je stelt dat linkse bewegingen zich blindelings in de armen van Jahjah gooien. Dat is niet echt het geval vrees ik. Veel linkse bewegingen hebben namelijk iets tegen de AEL en haar voorman Jahjah, om dezelfde redenen als jij. In wat volgt zal ik proberen de AEL te verdedigen.

Het racisme dat we nu zien in onze samenleving, is een racisme dat gebaseerd is op cultuur. Men ziet dat integratie vooral bedoeld is op het integreren van moslims in onze samenleving. De belangrijkste zaken die geleerd moeten worden aan de nieuwkomers is gelijkheid tussen man en vrouw, scheiding tussen kerk en staat en respect voor de rechtstaat. Deze waarden worden niet compatibel geacht met de (in het discours veelal als eenzijdig fundamentalistische) islam.
Het anti-islamisme waarmee onze samenleving steeds meer te kampen heeft, stoot nu ook niet praktiserende moslims tegen de borst. Ze zijn het beu dat het waardenpakket waar zij mee zijn opgevoed systematisch als pervers wordt afgeschilderd.
Dit anti-islamisme heeft zijn gevolgen voor de moslimgemeenschappen in ons land. Deze mensen hebben te maken met ernstig struktureel racisme.
Dit blijven ze niet pikken. AEL is een beweging die de kern van de problemen niet alleen definieert, maar ook wil aanpakken.

Ik denk niet dat Jahjah links is. Maar echt rechts vind ik hem zeker ook niet. Wat Jahjah als persoon verweten wordt, is veelal gebaseerd op verdraaiingen en leugens. Een blinde kan zien dat de media in dit dossier een vuil spelletje heeft gespeeld. Een beetje meer kritiek op de ‘burgerlijke pers’ is zeker niet misplaatst. (waarbij ik de persoon Jahjah zeker niet wil verheerlijken!)

Over de positie van de vrouw: het is typisch dat mannen hierop zo sterk reageren. Een vrouw zul je dit niet zo snel zien doen. Die zijn zich immers te sterk bewust van de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in de westerse samenleving. Allochtone vrouwen hebben over het algemeen meer kansen in deze samenleving dan hun mannen. Zo zie je veel meer allochtone meisjes in het voortgezet onderwijs, de politiek, … dan allochtone mannen. Ik wil niet zeggen dat het allemaal koek en ei is, maar ik vind het arrogant dat westerse mannen altijd roepen over de verwezelijkingen van de westerse maatschappij qua man-vrouw relatie, als ze een andere cultuur willen afbreken. Dit echter geheel ter zijde.

Vind je Jahjah een hyperconservatieve moslim? Volgens mij gelooft de man niet eens. Hoe kan je zeggen dat hij tegen het samenleven is? Hij komt op voor de onderdrukten in de maatschappij. Hij is tegen ‘onze mooie westerse’ visie op samenleven. En terecht!

Praat eens met Tarik Fraihi en Jahjah vooraleer ze op totaal andere lijnen te zetten. Deze mannen kennen elkaar en weten hoe de moslimgemeenschap op het AEL-fenomeen reageert. Een kort gesprekje met Tarik zou je mening wel eens 180° kunnen draaien (ofwel zie je de mogelijkheden van de AEL in, ofwel ga je ook TF een oerconservatief vinden).

Eigenlijk vind ik je visie op de islam een beetje overtrokken, Jonas. Ik weet dat je evenveel kritiek hebt op de katholieke kerk (qua vrouwenonderdrukking kan dat ook tellen), dat spreekt in je voordeel. Maar weet wel dat we hier met machtsverhoudingen te maken hebben. Wat is de macht van de moslimgemeenschap in dit land? Juist, quasi nihil. Organisaties en instituten aanpakken die wel macht hebben en ook gebaseerd zijn op een gedachtegoed waar je het niet mee eens bent, kan wél iets veranderen. Kritiek op machtelozen is niet echt heel constructief.

Je kan niet verwachten dat de allochtonen ineens een radicaal progressief alternatief gaan verdedigen. Dat zie je toch zelf ook in. Migranten zijn gewone mensen. Het merendeel van hen zal cd&v of vld stemmen, wie weet zelfs vb. Mogen niet radicaal progressieve mensen onderdrukt worden? Dat lijkt me niet zo’n progressief standpunt.

Niet Jahjah moet kleur bekennen (het zou natuurlijk tof zijn moest hij dat doen...). Wij moeten dat doen. Het is wel duidelijk dat het een enorme steun voor de migranten zou zijn, mochten wij ‘linksen’ meevechten. Probeer die verantwoordelijkheid in te zien.

De AEL wil inderdaad een bepaald territorium opeisen. Ze wil migranten de plaats geven die ze verdienen binnen deze samenleving. Is dat zo fout?

Je reageert nogal fel op het feit dat de moslimgemeenschap haar cultuur als iets belangrijks ziet, Jonas. Dat vind ik nogal gek klinken uit het toetsenbord van een flamingant. De arabofone gemeenschap is opgevoed met waarden en normen die met hun geloof samenhangen. Die waarden en normen zijn op zich helemaal niet als negatief te evalueren. Stel je voor dat je ergens gaat wonen waar ze jouw vlaamse waarden en normen constant proberen te discrediteren. Dit zou je toch niet echt overtuigen van het feit dat je kinderen in de scholen van deze gemeenschap het onderwijs zullen krijgen waar jij op hoopt?

Als de AEL (en medestanders) haar strijd voert en misschien ook wint, zal dit hoogstens leiden tot een betere machts- en kansenverhouding binnen onze samenleving. Tot grotere onderdrukking van vrouwen en homosexuelen zal dit vooreerst niet leiden.

Volgens mij is het belangrijk dat je weet wat de AEL zegt en niet zegt, dat je weet wat er onder de migranten leeft en dat je je eigen verantwoordelijkheid inziet. Zullen we nog dertig jaar palaveren of gaan we eindelijk duidelijke eisen stellen. Stellen we onze hoop in een strijdbare beweging van aan de basis of gaan we de linkse intellectueel uithangen en blijven we dus ook lekker op ons gat zitten?
rosy is offline