"Dat weet ik wel, fundamentalisten zijn er in overvloed onder de islamitische theocratieën, maar dat wil niet zeggen dat alle moslims fundamentalisten zijn of moeten zijn."
De kwestie is dat in de Islam de fundamentalisten de beste papieren hebben. Of eigenlijk: de enige papieren. In alle theologische discussies zijn zij aan de winnende hand. De 'gematigd' levende Moslims hebben geen echt weerwoord.
Over het over 1 kam scheren van allochtonen: Daar zijn vele van hun zeer kwaad over. Die willen niet steeds op 1 hoop gegooid worden met de 'allahtonen' als je begrijpt wat ik bedoel.
Een eindje terug kwam het bekende Koraan-citaat: "terwijl ze vergeten dat er letterlijk in de koran staat dat iemand die 1 onschuldig leven neemt, gestraft zal worden alsof hij de hele mensheid heeft uitgeroeid."
Uitspraken in de Koraan zijn vaak gerelateerd aan de omstandigheden van toen. Dit is met deze uitspraak ook zo. Volgens de Hadith werd dit gezegd toen Mo een boodschapper naar de Joden stuurde. De vertaling zou moeten zijn: "wie mijn boodschapper dood, valt mijn hele gemeenschap aan en wordt daarvoor gestraft". De Koraan staat vol met 'straffen' voor van alles en nog wat.
|