Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Teug naar de roots. Een maatschappij op mensenmaat. Dat is waar we naartoe moeten. Helaas is dat sneller gezegd dan gedaan. Die roots liggen in Europa immers minstens 25 eeuwen achter ons.
|
En hoe moet ik me die "roots" dan voorstellen? Kleinschaligheid, een enorme stap terug in de economische ontwikkeling? Traditionele superstities die de plaats gaan innemen van een consistente en brede wereldvisie? Een heel vaag en wazig beeld dat niet meteen een grote inspiratie is voor de "mens vandaag", "hier en nu".
Kijk, we kunnen nu wel hoogdravende intellectuele debatten opzetten hierrond, maar mijn vraag is altijd: "wat hebben de 'gewone' mensen daaraan"? Ge weet wel, de meerderheid die niet met koppijn rondloopt over hoe alles rationeel en consistent in elkaar moet gezet worden; de mensen die nog vooral "vanuit de buik" denken en leven. Ik stel vast dat er een model w�*s en dat dit functionneerde; of het allemaal ethisch zo kosher was, dat moet je beoordelen binnen de tijdsgeest, maar soit, er w�*s een model en dat is verloren gegaan. En in mijn visie is een onvolmaakt model altijd nog beter dan helemaal geen model of eentje dat enkel in de nevelen van een ver geromantiseerd verleden bestaat.