@ de Vexille
Jaren geleden heb ik eens meegedaan aan een lunch waarbij lezers van De Standaard (hetgeen ik nu niet meer ben) vragen stelden aan Politici: Dehaene, Verhofstadt, etc. Mijn vraag was gericht aan Dehaene, en ging over het feit dat het sociale weefsel hoe langer hoe losser werd, met als gevolg vereenzaming, verhoging van het gevoel van onveiligheid, etc. Ik maakte toen de link naar de opkomst van het Vlaams Blok, en vroeg wat CVP (toen nog) heeft als concrete programmapunten om het sociale weefsel terug te versterken (gezin, verenigingen, buurten, geloofsgemeenschappen, etc.). Het antwoord van Dehaene was ontwijkend en ging enkel over het homo-huwelijk, dus daar was ik niet veel mee...
Het probleem is dat mensen een sociaal netwerk nodig hebben voor hun welzijn, terwijl de maatschappij, de politiek zowel als de economie, vooral over welvaart gaat. Het VLD model, met "de burger" enerzijds en "de overheid" anderzijds heeft geen aandacht voor dit sociaal weefsel, en ageert er zelfs tegen. Het SPA model gaat uit van de "gevende" overheid, en de "afhankelijke" burger, en probeert aktief sociale banden te verstaatsen. De CD&V zegt van zichzelf gezinspartij te zijn, maar vult dit niet concreet in. N-VA en VB zeggen gezinspartijen te zijn, met de meest concrete programmapunten bij het VB, maar hebben beide nog geen regeringsbevoegdheid gekregen om de daad bij het woord te voegen.
Het enige "sociale netwerk" dat door de overheid indirect wordt gestimuleerd is dat van de werkomgeving.