Los bericht bekijken
Oud 4 april 2004, 14:55   #14
Hanne
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Ik verwees er reeds naar in een ander (misschien iets minder "sexy") topic (http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=12782)... dat veel van de schrik en onwennigheid in het omgaan met de illusie van een zgn. "multiculturele" samenleving voor een groot stuk gelegen is in de onmacht van onze "lekenstaat" om aan de mensen een duidelijk kader te bieden.

Samen met de leegloop van onze kerken onder druk van de vrijzinnige media (vooral de audiovisuele media) is ook onze West-Europese samenleving uiteengerafeld. We kunnen vandaag als "gemeenschap" geen krachtig antwoord meer bieden aan die gedreven allochtone bevolkingsgroepen omdat wijzelf hoe langer hoe meer op onszelf zijn teruggeworpen. En dan tekenen zich twee kampen af: de "politiek correcte" intellectuelen die niks dan twijfel en lauwe standpunten de wereld insturen en de radikalen die met heel gespierde taal de oplossing zoeken in onverholen aggressie.

...En ondertussen staat "jan/mieke met de pet" er maar wat op de kijken en weet zich geen houding meer aan te nemen. We treden niet meer als "autochtone samenleving" op omdat er van dat "samen" -leven eenvoudigweg niet veel sprake meer is. We zijn zwak en slap geworden onder druk van (misschien filosofisch wel correcte) vrijzinnige moraal die ons in de eerste plaats heeft leren relativeren en twijfelen. En in dat vacuum voelt een gedreven moslim zich "uiteraard" zeer sterk en voelt een uit z'n samenleving losgekoppelde autochtoon zich heel machteloos en vaak ook heel bang. (cf. de epidemische vormen van depressie en zelfmoord in onze samenleving... d�*�*r hoor ik hier nooit een antwoord op)

Het wordt tijd om eens ernstig te gaan nadenken over welke weg dit allemaal op moet. Hoe we de restauratie we van onze autochtone samenleving zien. In de afgelopen 50 jaar heb ik niks anders gezien dan "afbraak"... de kerk die hier gedurende meer dan anderhalf millennium de mensen heeft samengehouden is op z'n knieën gedwongen en gemarginaliseerd. Maar wat is ervoor in de plaats gekomen? Waar is ze dan, die vrijzinnige heilstaat? Of gaan we inderdaad mak onze rug laten breken door mensen die nog een religieuze gedrevenheid hebben en denken/handelen vanuit een duidelijk waarden/normenpatroon (dat het onze niet is). Want d�*t was uiteindelijk de vraag die hier gesteld werd, niet?
Het spijt me, maar uw afbraaktheorie is weinig geloofwaardig. Met afbraak heeft het weinig te zien, enkel met ontvoogding, m.a.w. bevrijding van onder het juk der katholieke instellingen zonder angst voor repressie, zoals in vorige eeuwen wel het geval was tot enkele generaties geleden, en die ze zich in de huidige democratische rechtsstaten gelukkig niet meer kunnen permitteren.
Maw men heeft de vrije keuze, en die vrije keuze heeft ertoe geleid dat velen het pad naar de kerk niet meer bewandelen.
Jouw idee die suggereert dat die 'goddelozen' geen waarden/ normenpatroon meer hebben lijkt me iets te veel met het haar getrokken. Ik verwijs je dan ook naar onze omvangrijke wetgeving mocht je koortsachtig op zoek zijn naar waarden of normen.
Het lijkt me alvast geen goed idee terug te keren naar een katholieke-normendictatuur om weerwerk te bieden aan de islam.
Ik zie maar 1 oplossing : secularisering �* fond !
Laten we alvast niet de weg volgen die Mieke uit de Guimardstraat op het oog heeft : islamlessen invoeren in katholieke scholen, terwijl er zedenleer ten allen koste geweerd dient te worden. Zeg nu zelf eens, welke ideologie/leer staat het meest haaks op onze wetten en de UVRM : de islam of het humanisme dat in de zedenleerlessen aan bod komt ?
Hanne is offline   Met citaat antwoorden