Los bericht bekijken
Oud 21 januari 2003, 23:44   #7
Sprot
Burger

Sprot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Islam is een idee, een geloof, zover waren we al hoop ik.
....
Wat er mis is met jouw idee, is dat het zo gemakkelijk is.

De islam is de gemakkelijkste van alle levensbeschouwingen omdat hij het individu ontlast van het moeilijke nadenken. Alles is al voor hem en haar tot in de kleinste details uitgetekend. Voor elk probleem staat er in Koran of Hadith wel een remedie.

Althans, dat was zo tot nog enkele eeuwen na de dood van de stichter van de islam.

Van dan af kon de islam de uitdagingen van de wereld niet meer aan.

Van dan af begonnen de moeilijkere levensbeschouwingen zoals het christendom weer aan macht te winnen.

En waarom moeilijker? Omdat je met de tekst van het evangelie geen kant en klare gebruiksaanwijzing voor het leven krijgt. Hoogstens wat richtingswijzers, wat goede raad, wat levenswijsheid. Voor de rest moet je het zelf maar zien uit te vinden. Een levensbeschouwing als het christendom heeft dan ook een emanciperend effect gehad op het denken van de christenen door de eeuwen heen. Zodanig zelfs dat vele christenen nu vrij-denkers geworden zijn. Ook gewone mensen die uit eigen motieven tot een eigen godsbeeld of zelfs een wereldbeeld zonder godheid komen.

Het christendom is dus veel tijdlozer dan de tijdsgebonden islam, die na het jaar duizend niet veel meer gebracht heeft dan stagnatie.

Nu is het jouw volste recht om te kiezen voor een levenswijze waarin stagnatie zit ingebakken. Maar kom tegen ons dan alsjeblief niet klagen over de westerlingen die kritiek hebben op de islam. En kom ons dan niet lastigvallen met het exporteren van de problemen die de stagnatie van jullie wereld met zich brengt. Als jullie islam zo geweldig is, beleef hem dan in de islamlanden en hou jullie stagnatie.

En laat ons ongehinderd verder vooruitgang boeken door vrij-denken, vrij-spreken, vrij-handelen en kom ons niet zeggen wat wij wel of niet zouden mogen doen.

mijn onderschrift zegt alles. Maar er zijn al veel moslims die de 'verlichting' gezien hebben. Spijtig genoeg zijn het de extreme roepers, (van alle kanten) die fora krijgen in de media, ... Maar ja, een gematigd, genuanceerd standpunt is blijkbaar niet zo interessant ......! Vorige zaterdag ben ik met twee moslima's, ne moslim en een aantal niet-moslims naar Geert Hoste geweest. Met Geerts mop rond de islam legden die gasten en wij zich krom van het lachen ... Mogen wij daar mee lachen? Een volmondig ...JAAAAAAAAA ! Ik weet dat dit geen referentie is, maar het is evenmin een referentie dat sommige broekschijters beweren dat het hier binnen 20 jaar een islamtisch land is.....
http://dutch.faithfreedom.org/forum/
Sprot is offline   Met citaat antwoorden