Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M
Dat vind ik toch allemaal zeer theoretisch, hoor. Iedere werkgever stelt nu eenmaal bepaalde eisen aan zijn werknemers. Ik kan vinden dat niemand het recht heeft om mij te zeggen wanneer ik waar moet zijn, maar als mijn werkgever het daar niet mee eens is, raad dan maar wie dan altijd aan het kortste eind trekt. Ik kan vinden dat ik alle klanten met de voornaam mag aanspreken (vrijheid van meningsuiting, weet je wel), maar als dat niet het bedrijfsbeleid is, kan ik opkrassen. Terecht overigens.
Ik vond het gewoon onnozel dat De Gelder hier weer bijgesleurd moest worden. Aan de andere kant vind ik het wel tekenend voor een groep mensen die denken dat allerlei vermeende rechten in alle omstandigheden gelden, wat dus duidelijk niet zo is. Een paar jaar geleden won een meisje een rechtzaak tegen haar school omdat zij vond dat zij het recht had om een piercing te dragen, hoewel het schoolreglement dat verbood. Ik heb toen nog gedacht: goed gedaan, de vdab kan binnen enkele jaren nog een extra dopper verwachten, want die jongeren denken dat de hele wereld draait rond hun kleine rechtjes. De doorsnee werkgever lacht zulke mensen vierkant uit. Voor alle duidelijkheid: ik heb zelf al een tiental jaar een piercing in mijn gezicht. Tot dusver heeft nog geen enkele werkgever me gevraagd hem uit te nemen, maar als dat wel zo zou zijn, is de keuze tussen werk of gezichtsversiering echt wel snel gemaakt. Het recht op vrije meningsuiting wordt de laatste jaren meer en meer misbruikt voor allerhande triviale kleinigheden.
|
Als je wil weten of zoiets gerechtvaardigd is moet je gewoon de zaken eens omkeren.
Stel dat een werkgever zijn werknemers verplicht om op het werk in leren vest met spikes en combatboots op te dagen.
Ben benieuwd wat de reacties van de werknemers dan zullen zijn. Het zou me niet verwonderen dat er dan allerlei rechtzaken opgezet gaan worden.

.
Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).