Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta
De bankiers in Groot Brittannie hebben heel wat eerlijker en realistischer gereageerd, dan de schoonpraters in Belgie.
|
door "sorry" te zeggen?
niemand zal ontkennen dat en aantal dwaasheden en hebberigheid (niet enkel van de bankiers overigens, maar ook van de goedgelovige burgers) meespelen...
maar uiteindelijk gaathet hier om een vrij algemene financiële malaise, en bovendie een typisch cyclische recessie (die erop zal volgen)
deboom and bust economie...
men had met veel meer koelbloedigheid moeten reageren; nu mensen blameren en de schuld geven helpt niemand vooruit... bovendie heeft het gezorgd voor een ernstig kapitaalsverlies... zowel voor de belastingbetaler, als voor de aandeelhouders (en aangezien het in nederland als in belgië een vrij volks aandeel was, heeft dat vrij ernstige gevolgen voor de welvaart)
aangezien ik ook denk dat grotere bedrijven zoals fortis, beter als integraal geheel ondersteund zouden moeten worden, mdat het zich als een grotere verzameling van kapitaal beter kan wapanen (spreiding van risico's), vind ik de ontmanteling ervan een grote dwaasheid, pas op, dat is niet uit liefde voor het grootkapitaal of de grotere bankiers (fortis bleef overigens een gemiddeld klein bankje op wereldschaal), maar een bedenking over het nut van de strategie die gevolgd werd, ik vind eigenlijk helemaal niet dat men fortis uit de problemen heeft geholpen, maar door het uiteen te halen heeft men infeite elk deeltje aan grotere risico's blootgesteld, terwijl het geheel die risic'os beter zou kunnen spreiden, en met de steun doeltreffender zou kunnen omspringen...
het gaat mij helemaal niet om de managers die verantwoordelijk zijn voor een zekere crisis, maar over de manier waarop men die fortiscrisis heeft aangepakt zowel van de kant van dezelfde managers, als van de kant van de overheden...