Discussie: Leve de hoofddoek!
Los bericht bekijken
Oud 5 april 2004, 15:03   #1
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Inderdaad, de jongens en meisjes van VJM zijn maar al te blij dat er zoiets als de hoofddoek bestaat. En ja, we zijn blij dat deze meer en meer een deel van het straatbeeld uitmaakt. En neen, we zijn tegen het verbod op religieuze symbolen zoals Patrick Dewael, in navolging van de Franse president Chirac, onlangs voorstelde. De discussie over het al dan niet dragen van de hoofddoek (tchador) is een valse discussie en schepte verkeerde verwachtingen naar de Vlaamse bevolking toe. Het klopt dat de hoofddoek meer en meer gedragen wordt door (jonge) moslimmeisjes en -vrouwen, al dan niet uit eigen vrije wil. Het is inderdaad ook correct dat de hoofddoek een zichtbare exponent is van de oprukkende en radicaliserende islam. Dat neemt niet weg dat wij maar al te blij zijn dat deze hoofddoek meer en meer ergernis en afschuw opwekt. En dit om de drie volgende redenen: 1. Iemand die een hoofddoek draagt zou zogezegd niet voldoende blijk geven van integratie. Maar moeten wij dat dan niet aanmoedigen en goedkeuren? Zijn wij wel voor integratie? Het is net door het dragen van de hoofddoek dat een deel van de hier aanwezige vreemdelingen zich onderscheiden van de autochtonen. Door het dragen van de hoofddoek (voor zover dit een vrije keuze is) willen heel wat vrouwen hun "anders zijn", hun niet-Europese identiteit affirmeren en bevestigen. Momenteel is er spijtig genoeg geen enkele partij meer die de terugkeeroptie bepleit. Elke partij verschuilt zich achter aanpassing en integratie. Maar is een Nederlands onkundige Marokkaanse vrouw zonder hoofddoek dan wel geïntegreerd en is een perfect Nederlands sprekende Turkse vrouw met hoofddoek plots slecht geïntegreerd? Die discussie wordt spijtig genoeg niet gevoerd, ook niet in de Vlaamse Beweging. Hierover hebben de toonaangevende Vlaamse strijdverenigingen nog geen woorden gerept. Zo voert TAK, terecht, axie tegen de Fransdolle politiek in de rand rond Brussel. Maar wat geniet de voorkeur: een Frans sprekende blanke Europeaan of een Nederlands sprekende islamitische Nigeriaan? Voor ons gaat de Vlaamse en Europese identiteit verder dan wat linguïstiek geleuter. Wij zeggen dus: "draag gerust die hoofddoek maar doe het bij u en niet bij ons".

2. Als morgen de hoofddoek niet meer in het straatbeeld aanwezig is, betekent dit niet dat het Europese probleem van de oprukkende pigmentering van de baan is. Het immigratieprobleem wordt herleid en kortzichtig beperkt tot een afkeer van de islam. Wat dan te denken van al die Kosovaren, Albanezen, Assyriërs, Armenen, Georgiërs, Oezbeken, Roma en negers uit alle hoeken van Afrika? Velen van hen zijn geen moslims maar animisten en/of christenen. Zij dragen geen hoofddoek, geven zij dan wel blijk van een geslaagde integratie? En zijn zij dus bijgevolg welkom in onze streken? Wat ons betreft is de vraag stellen ze ook beantwoorden: neen!

3. Ook al zijn we geen confessionele groepering, toch erkennen we dat naast het heidendom ook het christendom een enorme invloed op Europa heeft uitgeoefend. Of dit al dan niet ten goede was, is een andere discussie. Feit blijft dat het christendom een belangrijk deel uitmaakt van het Europese verleden. Heel wat muziek, schilder- en bouwkunst stond in het teken van de religie en heeft mee bijgedragen tot de culturele grootheid van Europa. Het is dan ook niet toevallig dat Chirac en Dewael alle religieuze symbolen in de openbare dienstverlening viseren. Dat betekent dat niet alleen de hoofddoek maar ook de kruisbeelden en Thorhamers moeten verdwijnen (en ook de keppeltjes, maar hiervoor verwijs ik dan weer naar punt 2). Is het dan dat wat wij willen?

Het laatste Europese Rijk verplichtte aan sommige bevolkingsgroepen om een bepaald symbool zichtbaar op de kleding te dragen, kwestie van deze groep duidelijk herkenbaar te maken tov de rest van de bevolking. Dit wordt ook nog heden als mensonterend beschouwd. Maar als de dag van vandaag bepaalde bevolkingsgroepen vrijwillig zulk symbool wensen te dragen, is dit niet langer mensonterend en beledigend gezien het vrijwillige karakter ervan. Dus wat ons betreft: lang leve de hoofddoek!

(Bron: D. Jansegers., Nationalistische Agenda nr.41, VJM)


Jongeren, sluit aan bij de VLAAMSE JONGEREN MECHELEN
Guderian is offline   Met citaat antwoorden