Los bericht bekijken
Oud 16 februari 2009, 22:10   #37
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Dat is correct, of toch bijna. Voor het organiseren van verkiezingen, die eigenlijk ook een referendum zijn, heb je niet noodzakelijk partijen nodig. Een zeker niet de onterechte macht die partijen daaruit putten. Voor de uitvoering echter, het dagelijkse opvolgen, het vormen van wetten, het samenstellen van een beleid, het opstellen van budgetten .... kortom de praktijk ... lijken mij mensen de aangewezen 'uitvoerders'.

Renaat plaatst inderdaad pleisters op de grootste pijnpunten. Waarvan punt a ook voor mij, zonder rem toestanden en alarmbellen, van groot belang is. Ook punt c, dat 't overboord gooien van de drempels impliceert, vind ik belangrijk.

Maar na deze 'wijzigingen' kleuren we nog steeds bollekes op de koppen van partijen en op de partijen van koppen. Structureel veranderd er dus niks.

Ik heb dus een ander voorstel. Al weet ik dat dit practisch moeilijk haalbaar is. Omwille van de tijd die men nodig zal hebben om de stembrief in te vullen. We zullen in mijn voorstel naar een stemronde van 3 dagen moeten gaan.

Maar goed.

Ik stel dus voor om het systeem van de kieskompassen en stemwijzers over te nemen. Namelijk. De kiesbrief bestaat uit een 30tal thema vragen. Met als mogelijke antwoorden Ja, Nee en Neutraal. Onbeantwoorde vragen, dus ook blanco stemmen, worden als neutraal beantwoord gezien. Het systeem zal dan de juiste partij bij uw antwoorden passen. En op deze manier de stemmen over de partijen verdelen. Op zich is dat een bijna zuiver referendum. En 't zal gaan waar 't echt over gaat: De vraagstukken die ons bezig houden.
Ik vind het een prima voorstel, vooral dat je dan geen affiches met paginagrote koppen meer moet bekijken, en je alleen nog zult moeten focussen op themas: Ja ik wil kerncentrales, ja ik wil meer groene economie, ja ik wil minder belastingen etc.
En dat het beleid dan ook duidelijk zal weten wat ze moeten doen. Je zou ook kunnen stellen dat los van de verkiezing er parallel een referendum over de thema's wordt gehouden,waarmee je bepaalt wat de belg wilt vb kerencentrales sluite, euro invoeren, etc

Enom te zorgen dat iedereen expliciet het partijprogramma zit te copieren moet je ook 30 vragens tellen, zodat iedereen werklijk zijn mening antwoordt en niet wat uw favoriete partij u voorgekouwd heeft.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden