Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
Het zijn de Vlaamse politici, dmv het decreet Peeters, die de stok in het kippenhok hebben gegooid. Dit neemt niet weg dat de franstaligen vrijuit gaan want je weet zo goed als ik, provocatie maakt deel uit van het politieke leven.
Ikzelf heb gedurende 15 jaar een zaak gerund in het Brusselse, nml Kraainem en Ukkel. Het vinden van 2-talig personeel was bijna onmogelijk en uit arren moede moest ik me bedruipen met wat er voorhanden was, ofwel een franstalige met enige notities van nederlands, ofwel een Vlaming met ditto kennis van frans.
Het is niet zozeer de aanwervingspolitiek maar de opleidingspolitiek die het laat afweten. Alhoewel in Vlaanderen de 2-de taal verplicht frans is kan men op het terrein vaststellen dat het eindresultaat bedroevig is.
Aan franstalige kant heeft men dan de keuze uit verschillende talen maar ook hier laat de praktische kennis veel te wensen over.
De opmerkingen van die nederlander maakt het niet veel objectiever dan deze van iemand anders, maar dat is een oud zeer.
Indien vanaf 1830 er "minstens" een administratieve tweetaligheid wettelijk vastgelegd werdt hadden we nu geen problemen gehad met gelijkberechtiging. Maar ja, het blind franse chauvinisme van zij die toen de skepter zwaaiden hebben geleid tot wat we nu beleven.
|
heb je het eindelijk door?
en dat frans chauvinisme is er nog altijd ingebakken.