Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eugene
Ik ben voor omdat de directe democratie hier haar rol kan spelen, en voor de rest is de kiezer baas, en moeten de kandidaten zichzelf inhoudelijk maar leren verkopen! En neen, ik ben geen blokker, wel een ex-blokker!!!
|
Ik ben tegen. Op geen enkele manier komt dit immers de bestuurskwaliteit ten goede: We lopen het risico een burgemeester te krijgen met een vijandige gemeenteraad, terwijl de functie van burgemeester in de eerste plaats coördinerend is.
Bovendien wordt een veel fundamenteler debat, over de rechtstreekse inspraak van de burgers in het stadsbestuur (via Jeugdraad, Gecoro, Sportraad, Milieuraad) hierdoor omzeild.
|
Sorry Zoroaster maar niet overtuigend hoor. Als ik de 'bestuurskwaliteiten' nu bekijk kan het moeilijk slechter. De kans dat je een 'vijandig' schepencollege krijgt, een soort van cohabitation, bwa niet slecht zou ik zo zeggen, een en ander geeft misschien net dat duwtje dat Antwerpen dringend nodig heeft. Ik bvb ben een voorstander van een volledige decentralisatie van Antwerpen, en zal misschien in 2006 met een lijst in die zin opkomen, en tegelijkertijd voorstander van asynchrone meerderheden, dit alles maakt het debat zinvoller en is meteen de eenheidsworst-dreiging weg. Politiek moet terug dynamisch worden, we moeten van dat statisch gegeven af en ik denk dat de rechtstreekse verkiezing van de burgemeester hier kan toe bijdragen. Een rechtstreekse inspraak via jeugdraad, sportraad, seniorenraad enz...moet te organiseren zijn, op dat vlak worden trouwens nu al bemoedigende, maar wel onvoldoende, initiatieven genomen maar die inspraak zou beter kunnen op kleinschalig gebied, in autonome gemeenten dus.