Discussie: Raadsel
Los bericht bekijken
Oud 6 april 2004, 08:21   #2
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Ik ben er nog niet uit hoe ik het wiskundig principe moet noemen.
Waarschijnlijk gaat het wiskundeboek over pure logica: Groepentheorie zou ook kunnen. Feiten constateren en daaruit afleiden wat ze zelf niet weten.

Hier volgt de logica:

Veronderstel dat één groep in de minderheid is en we gaan die maar direct de blauwe noemen.

Als er zich slechts één blauwe in de groep zou bevinden, dan ziet die blauwe alleen bruine. Dan wéét hij door die logische besluitvorming dat hij blauw is. En dan pleegt hij de volgende nacht zelfmoord.

Als er zich 2 blauwe in de groep zouden bevinden dan ziet elk van de blauwe één andere blauwe en al de rest bruine.
De redenering van elke blauwe gaat dan zijn: "Als die blauwe vannacht zelfmoord pleegt dan is het omdat hij wéét dat hij alleen blauw is. Dan ben ik bruin. In het andere geval ben ik blauw. Dus in feite wéét elke blauwe dan na één nacht dat hij blauw is en plegen ze beide de nacht daarop zelfmoord.
De bruine zien dan twee blauwen. Zij gaan als volgt reageren: Als die twee na twee nachten zelfmoord plegen dan zijn dat de enige blauwen. Bijgevolg is de rest bruin.

Het vorige geval geeft al direct aan wat er gaat gebeuren bij 3 blauwen. Gezien ze perfect logich gaan reageren gaan de blauwen collectief zelfmoord plegen tijdens de 3 de nacht en de bruinen de nacht daarop.

De zelfde redenering gaat op voor 4, 5, ... blauwen, zolang dat er dat minder zijn dan bruinen. Dus door afleiding vinden ze op die manier het juiste aantal blauwen.

Dat wil zeggen :
- Er zijn méér bruinen dan blauwen. Hoeveel er meer zijn speelt geen rol.
- Er zijn 249 blauwen
- De blauwen plegen zelfmoord gedurende de 249 ste nacht en de bruinen de nacht erop (250) Dus tijdens 2 nachten gebeuren er zelfmoorden.
- ? logische afleiding ?