Los bericht bekijken
Oud 6 april 2004, 14:25   #135
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
En dat klaag ik juist aan in deze samenleving: het is een samenleving geworden die twijfelt, die zich geen blijf weet, die geen duidelijk project heeft. Wollig geneuzel ter linkerzijde en uitverkoop in naam van een "polical correctness" die door iedereen die nog een greintje principes heeft wordt veracht. Aggressief geschreeuw ter extreme rechterzijde dat geen maatschappelijk draagvlak heeft en daardoor ook niet au sérieux genomen wordt en uiteindelijk alleen maar meer aggressie uitnodigt.
Dit is het zuiverste jezuietengebasel. Draai de redenering om. Gooi het argument van de tegenstander in zijn gezicht.

Het 'geloof', mijn beste, heeft verhinderd dat de maatschappij als groep de basisregels, die haar werking mogelijk maken, van uit zichzelf erkent.

Het 'geloof', monsieur, heeft de origine van de noodzakelijke organisatie van een leefgemeenschap verduisterd en toegeëigend ofschoon het er niets mee te maken heeft.

...

Het monotheïsme heeft een spoor van bloed doorheen millennia getrokken. Iets wat nergens in een andere cultuur op dergelijke schaal voorkomt.

Als er ergens in het Oosten oorlog was, dan waren het krijgsheren die streden.
Hier in het Westen zijn het niet de krijgsheren, maar onduidelijke figuren, die met verwarde en zinloze boodschappen menigtes opzwepen en tegen mekaar opzetten.
De krijgsheren maken daar dankbaar gebruik van, maar passen wel op zich tegen de pauzen, oudsten, ajatollahs e.d. te verzetten.
Het komt zelfs tot een duivelspakt: ieder zijn deel!
Cujus regio, illius et religio!

Misdadig.
Wat u, seigneur, doet, is de waarheid omdraaien.
Ik zou niet fier zijn in uw plaats.
Citoyen Dorus,

WOI : religieus geïnspireerd? Hoeveel miljoen doden ?
WOII: religieus geïnspireerd? Hoeveel miljoen doden?
Stalinistische pogroms: religieus geïnspireerd? Hoeveel miljoen doden?
...moet ik nog even doorgaan?

En als geen enkele maatschappij "geloof" nodig heeft, waar komt het dan overal ter wereld in nagenoeg elke cultuur en elke tijd vandaan? Piefpoefpaf, simsalabim? Eén groot wereldwijd complot of zoiets?

Dringend een goed stel geschiedenisboeken kopen, Dorus. Heel dringend!
Of worden die soms ook geschreven door "een complotterende" bende pseudo-wetenschappers...?

Als u het zich verwaardigt om uw stellingen ook te onderbouwen, zal ik er een antwoord op geven (compleet met referenties en al, om u te dienen, citoyen).

... en u bent ook niet "in mijn plaats"..., citoyen !