Los bericht bekijken
Oud 6 april 2004, 16:52   #2
Joris Van Hauthem
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 april 2004
Berichten: 26
Standaard

Ik deel uw twee theorieën. Maar er is nog een derde en een vierde.
3. Het Belgisch federalisme dat we nu kennen is er enkel gekomen om de Vlaamse meerderheid (de meerderheid van het getal) definitief aan banden te leggen, de politieke en vooral financiële belangen van Wallonië te vrijwaren en bijgevolg de gigantische geldstroom van Vlaanderen naar Wallonië in stand te houden. België is dus geen democratie meer : een Waalse minderheid (waarvoor Vlamingen niet kunnen stemmen) bepaalt uiteindelijk de politieke agenda, met als pervers effect dat Wallonië op heel wat gebieden een eigen beleid kan voeren op kosten van de Vlamingen. Bovendien is in dit land alles communautair geladen. Ook het dossier van de justitie, ook het dossier van verkeersveiligheid, ook het dossier van de mobiliteit, ook het dossier van de werkgelegenheid, gezondheidszorg... Zolang dit Belgisch beheerd blijft, komen we ofwel tot halfslachtige oplossingen, ofwel tot een compleet immobilisme, wat alweer niet goed is voor de mensen.

4. Europa : Europa erkent enkel lidstaten. Vlaanderen is een deel van de lidstaat België, en kan dus niet als dusdanig deelnemen aan de Europese besluitvorming. Dat gaat altijd via België. Ik vraag mij af waarom landen als Denemarken, Slovenië, Letland, Estland, Litouwen... wel als volwaardige lidstaat zouden mogen deel uitmaken van de EU, en Vlaanderen niet. M.a.w. de Europese ontwikkelingen is een reden te meer voor Vlaamse onafhankelijkheid.
Joris Van Hauthem is offline