Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door december
Wat er mis is : ik ontbreek communicatieve vaardigheden en "motivatie" (niet om te werken, wel om een bepaalde job te willen).
+ ik ben nogal neerslachtig geweest omwille van mijn onvermogen om bepaalde gebreken uit te schakelen (men zegt dan voortdurend vanuit mijn omgeving dat ik te streng ben voor mezelf, te idealistisch, maar ondertussen zie je toch altijd dat andere mensen zoveel beter zijn).
Voor mij is ieder (sollicitatie)gesprek dus slechts een keiharde confrontatie met mezelf. Bij negatieve reacties, en dat is juist een techniek die de enquêteurs bij zo'n gesprek gebruiken, word ik volledig uit mijn lood geslagen. Ik ben meer dan een keer wenend vetrokken na zo'n gesprek.
Daarom wil ik nu een job zonder al te grote verantwoordelijkheden. Maar ik vind er gewoon geen en men wil mij omwille van mijn diploma ook niet daarmee helpen.
|
Zie je? Dat maakt mij blij. Niet het fijt dat jij het zo moeilijk hebt hoor, maar te zien dat er ook academische geschoolde mensen zijn die niet zo een hoge dunk hebben over zich zelf en die zelfs bereid zijn een stapje lager op de ladder te gaan staan dan van het treetje hoger af te donderen.
In mij ogen moet je maar denken, telkens men je niet accepteert in een iets lagere functie dat je tegenover een heel domme kloot gestaan hebt die jou nog niet aan de tippen van je tenen reikt, wat niet wil zeggen dat je je dan maar bij de feiten moet neerleggen.
Wanneer je blijft zo een negatief beeld ophangen tegenover je zelf zal je nooit succes oogsten tijdens zo’n sollicitatie gesprek. De vergelijking die ik nu ga maken lijkt je misschien ver uit elkaar te liggen maardat is ze allerminst.
Ik heb honderden rokers gekend die van zich zelf beweerden niet te kunnen stoppen met roken. Die hebben allemaal gelijk gekregen want met die overtuiging zal je ook niet kunnen stoppen met roken. Pas wanneer je voor je zelf met overtuiging kunt zeggen,”IK,… wanneer IK WIL stoppen met roken, dan KAN ik stoppen”, dat ge het ook zult kunnen.
Het wordt dus tijd dat je heel wat zelfzekerder naar zo een gesprek gaat en je daar niet uit je lood laat slaan maar dat je voor je zelf bewust wordt van het fijt dat jij even goed kan dan een ander. Wanneer andere kunnen stoppen met roken, dan kan jij dat ook dus stop met te denken dat het je niet zal lukken. Ik ben er zeker van, met dit in gedachte, dat er ook voor jou een passende job uit de bus zal rollen.
Maar ja, Tavekske zal er waarschijnlijk wel weer anders over denken, dat ben ik al gewoon.
Doen kerel en ga er voor. Jij bent zo goed als een ander.Wat ander kunnen kan jij ook. 't Is een kwestie van willen en er in geloven.