Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike
WKK zijn vervuilende middelgrote motoren op diverse brandstoffen, dat is één nadeel. Iedere klassieke centrale die je vervangt door WKK gaat ten nadele van het milieu, door kleinschaligheid, minder controle op correcte werking.
Bovendien is WKK enkel rendabel in bedrijven, die de geproduceerde warmte nodig hebben in hun productieproces, en die dus zonder WKK water zouden moetn opwarmen.
Kantoorgebouwen koelen 8 maanden op 12. Waar ga je met dat warm water blijven? Openluchtvijvers met tropische vissen? Het milieu wat verder opwarmen? of misschien absorbtie koeling toepassen, ook iets dat men erbij bedacht hheft om het plaatje wat bij te kleuren. Rendement en opbrengst beneden alle peil.
|
Hello, ik denk wel aan van die simpele microturbines met een condensatie ketel technologie erachter, dus wat jij droomt van te verbranden weet ik niet.
Wat schrijf jij hier allemaal, ik zeg gewoon als een appartement met een type COGEN wordt uitgerust dat je het gebouw en het warm water verwarmt met de restwarmte van de electriciteitsproductie.
Dus sowieso heb je altijd 80-90% rendement, volgens mij haalt electrabel met zijn moderne gasinstallaties 60%
Dus als je 20% meer hebt, heb je dus voor Belgie alleen 1/3 minder verbruik door de combinatie te maken in de winter. En die combinatie wil dus zeggen dat je werkelijk 1/3 minder gas moet transporteren, importeren, betalen...
Concreet komt het erop neer dat je uw electriciteit produceert aan de kostrpijs van gas, of zeg maar 0.05euro/kwh en dat je uw gebouw/warm water verwarmt met de restwarmte... Dus een pure win/win volgens mij.