Los bericht bekijken
Oud 25 februari 2009, 13:42   #1
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard 250 euro boete voor wie zorgverzekering te laat betaalt

Citaat:
250 euro boete voor wie zorgverzekering te laat betaalt

KNOKKE - 42.000 mensen die hun jaarlijkse bijdrage van 25 euro voor de Vlaamse zorgverzekering niet of te laat betaalden, moeten 250 euro boete betalen. 'Een onredelijk hoog bedrag', vindt N-VA'ster Helga Stevens. Maar welzijnsminister Veerle Heeren (CD&V) houdt voet bij stuk.

De familie Verheye uit Knokke betaalde drie jaar op rij haar bijdrage van 25 euro te laat. Man en vrouw hebben nu een aangetekend schrijven gekregen waarin staat dat ze voor hun laattijdige betalingen een boete van 250 euro dienen te betalen, 500 euro in totaal dus. Doen ze dat niet, zo meldt het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid, dan riskeren ze de komst van een deurwaarder.

'Dat niet-betalers een boete krijgen, daar kan ik inkomen. Maar dat ik 250 euro moet ophoesten omdat ik telkens wat te laat betaalde - wat neerkomt op zo'n 80 euro boete per laattijdige betaling van 25 euro - vind ik toch behoorlijk overdreven', zegt André Verheye. Ook Vlaams parlementslid Helga Stevens (N-VA) vindt de boetes onredelijk hoog. 'Zeker wanneer men alleen maar te laat betaalde, is 250 euro niet in proportie.'

Maar Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Veerle Heeren (CD&V) blijft pal achter de boeteregeling staan. 'Enkel die mensen die drie keer niet of drie keer te laat betaalden, krijgen deze boete gepresenteerd', zegt haar woordvoerster Paskal Deboosere. Zij beklemtoont dat 97 procent van de Vlamingen de jaarlijkse bijdrage van 25 euro wel én op tijd betaalt. 'Van de 42.000 uitgestuurde boetebrieven zal bovendien zo'n 30 tot 50 procent wegens bezwaren worden geseponeerd. Voor mensen met een bescheiden inkomen is de boete bovendien maar 100 euro.' Ook de hoogte van de boete wil Heeren niet veranderen. 'Als je zonder ticket op de metro stapt of je betaalt je elektriciteitsrekening niet, krijg je ook een dergelijke boete gepresenteerd.'

De Vlaamse Zorgverzekering is ingevoerd om de gevolgen van de vergrijzing in Vlaanderen op te vangen. Ze komt financieel tussen in de niet-medische kosten van zo'n 180.000 zwaar zorgbehoevende thuiszorg- en rusthuispatiënten. 'Late en niet-betalers zetten dit systeem op de helling, vandaar dat we zo streng optreden', aldus nog de woordvoerster van welzijnsminister Veerle Heeren. (wer)

1. Is da ni een beetje overdreven? 250 euro omdat ge 25 euro te laat betaalt? Ik ken 2 mensen die dit moeten betalen (waarvan er 1 in het buitenland woonde de vorige jaren), en die kunnen zich geen brieven ivm zorgverzekering herinneren, en zeker geen rappels.
2. Is dit niet ene beetje een onozel systeem. Konden ze dat bijvoorbeeld ni gewoon inhouden op de belastingen?
3. Mag dit wel? Ik heb ooit eens gehoord dat enkel gerechterlijke instanties en politie boetes mogen innen.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden