Los bericht bekijken
Oud 25 februari 2009, 13:45   #650
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ik zei het hier al eerder op dit forum : het is de hoogste tijd dat Vlaanderen en Wallonië samen, middels een aanpassing van de Belgische Grondwet of bij een splitsing van België (mogelijkheid 2 hierna), het zichzelf opblazend en op hol geslagen Brussel terugbrengen tot een realistisch en aanvaardbaar statuut.

Ik zie twee mogelijkheden :

1. Voor zover men België als federale staat wil instandhouden, kan Brussel blijven wat het in wezen is : een doordeweeks provinciestadje, hoofdstad van een klein federaal land. Geen afzonderlijk gewest, geen bijzonder statuut, niks. Brussel ligt overigens in Vlaanderen, en vermits men het niet kan oppakken en elders gaan leggen, maakt het uiteraard deel uit van Vlaanderen.

2. Als men uiteindelijk wil inzien dat België als staat niet in stand te houden is, kan men – in samenspraak met de Europese Unie – Brussel het statuut geven van “Europese Hoofdstad”. Geografisch blijft Brussel dan vanzelfsprekend een enclave in Vlaanderen, doch staatkundig wordt het bestuurd door de EU. Uiteraard verliest Brussel in dat geval het statuut van hoofdstad van België (er is dan geen België meer) en van Vlaanderen.

In beide gevallen kunnen de Brusselaars een soortement “zelfbestuur” op hun buik schrijven, maar dat is de normaalste zaak van de wereld : Antwerpen, Gent, Luik, Charleroi, etc…hebben, anders dan als stad, evenmin “zelfbestuur”.

Mocht ik zelf carte blanche krijgen, dan zou ik, in ieders voordeel, een derde mogelijkheid kiezen. Maar ik heb geen carte blanche…
Allemaal mooi uitgelegd maar heb je de Brusselaars hun mening ook gevraagd ?
Vind je het niet een beetje "teveel" om zomaar over de toekomst van een bevolking te beslissen zonder ze te raadplegen ?
Dat ruikt heel sterk naar despotisme.