Los bericht bekijken
Oud 6 april 2004, 17:46   #17
Steerse
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev
De zelfstandigen zorgen inderdaad voor een deel van het werk en de welvaart in dit land, dat kan moeilijk tegengesproken worden. Maar:
- is dit een vrijbrief voor op grote schaal georganiseerde fraude ?
- ik ken er wel een paar die zogoed als geen enkele normale faktuur uitschrijven, een deel in het zwart is bijna een verplichting
- ik ken er wel een paar die in amper vier, vijf jaar "binnen" zijn dank zij het gefoefel en het bedrog
- ik ken er een paar waar de boekhouder er vooral is om alle mogelijke en onmogelijke aftrekposten uit te vinden, en uit te rekenen tot hoever "ze kunnen gaan" in het foefelen zonder teveel risico's
(wat bvb verklaart dat sommigen, rijk als ze zijn, er nog in slagen om een studiebeurs te bemachtigen voor de kinderen. Kunnen ze meteen met een BMW naar de unief)
- ik ken er een paar die hééél hard werken zodat de kassa maar blijft rinkelen, bijna dag en nacht en in het weekend erbij als het maar zou kunnen, die blijkbaar nooit genoeg hebben... om daarna te klagen dat ze zo hard werken
- ik ken er een paar die als grote bijkomende zorg, het plaatsen van al dat zwart geld hebben dat ze "eerlijk" hebben verdiend
- ik ken er een paar die "neerkijken" op andere mensen
- ik ken er ook een paar die denken dat ze zomaar een zaak kunnen opzetten zonder de minste kennis te hebben van wat dan ook. En dan maar klagen over al die miserie achteraf als het verkeerd afloopt...

Mensen die op een eerlijke manier hard werken, risico's nemen enz verdienen het om een meer dan gemiddeld inkomen te hebben.
En zo zijn er velen. Maar er zijn er ook velen voor wie vlug geld verdienen het leitmotief is in hun leven, en niet de minste scrupules hebben over de manier waarop.
Ik heb dus een beetje moeite met die mening van sommigen die denken dat het enkel die mensen zijn die de natie rechthouden, en dat ze zich alles mogen permitteren zonder controle.

Het Robin-Hood-effect: de "slechte" op winst beluste zelfstandigen mogen hard aangepakt worden; het geld kunnen we dan aan de "goede" hulpbehoevenden geven.

Hebt u zich ooit al eens afgevraagd of de crimineel hoge belastingsdruk geen oorzaak kan zijn van het bestaan van fraude?
Hebt u zich ooit al eens afgevraagd waarom men weigert sociale fraude aan te pakken?
Vindt u het nterecht genieten van een uitkering op kosten van de belastingbetaler even erg als het niet betalen van een extreem hoge belasting (voor wie in de hoogste schijf zit tot voor kort 55%, vanaf dit aanslagjaar nog steeds 50%) op geld verdiend door hard werken?
Steerse is offline   Met citaat antwoorden