Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
Vlaanderen betekend voor het ogenblik meer dan de anderen in Belgisch verband maar maak nu niet van een kikker een os op wereldvlak.
In geval van een samengaan met Nl zou het een flinke slok schelen ? In plaats van solidair te zijn met 4 miljoen zal je het met 15 miljoen moeten zijn.
Julie zullen er financieel slechter van af komen maar ook op politiek/sociaal vlak want tot nader order beschouwen ze julie nog altijd als de "stomme pelge".
Als je sommige reacties leest op deze fora zou de helft van Vlaanderen voorstander zijn van de "herreniging", het grote Dietsland enz. Dus zou je wat meer orde in je eigen kamer moeten scheppen.
|
Vlaanderen betekent voor het ogenblik meer dan de anderen in Belgisch verband maar maak nu niet van een kikker een os op wereldvlak.
Ik heb niet gezegd dat Vlaanderen meer dan de anderen in Belgisch verband iets betekent op wereldvlak ;
U zegt dat.
Eerder dan dat ik van een kikker een os zou maken, schat
u de betekenis van Vlaanderen in de wereld hoger in dan
ik, stel ik vast. Dat is uw goed recht, daar niet van.
Mij punt was : “of Vlaanderen NU
al dan niet iets betekent in de wereld, er is geen enkele reden of aanleiding om aan te nemen dat dit
plots anders zou zijn indien Vlaanderen zelfstandig wordt.”
In plaats van solidair te zijn met 4 miljoen zal je het met 15 miljoen moeten zijn.
Die stelling raakt kant noch wal. Nederland heeft, hoeft het gezegd, totaal geen miljardentransfers uit Vlaanderen nodig om zelfstandig te bestaan. Wallonië (en Brussel) kunnen zonder de miljardentransfers uit Vlaanderen NIET zelfstandig bestaan.
Bij een eventueel samengaan met Nederland zal Vlaanderen fiscaal en economisch vanzelfsprekend haar duit in het gemeenschappelijk zakje doen, maar dat is totaal iets anders dan een gans landsdeel tot in der treure pakken geld te moeten toestoppen omdat het niet voor zichzelf kan en wil instaan.
Tot nader order beschouwen ze (de Nederlanders)
jullie nog altijd als de "stomme pelge".
Daarin vergist u zich in ruime mate. Er mag dan wel gein gemaakt worden met menige belgenmop, maar Nederlanders beschouwen Vlamingen helemaal niet als stommeriken.
Vraag het maar eens aan de Nederlanders op dit forum, bijvoorbeeld. Of zoek maar eens in de Nederlandse pers ernstige en richtinggevende artikels of opiniestukken waarin Vlamingen in het algemeen als
dom of
stom omschreven worden.
Als je sommige reacties leest op deze fora zou de helft van Vlaanderen voorstander zijn van de "hereniging", het grote Dietsland enz. Dus zou je wat meer orde in je eigen kamer moeten scheppen.
Mijn punt was dat er, bij mijn weten, geen enkele
politieke partij in Vlaanderen is die een samengaan met Nederland voorstaat.
Als je dit forum bekijkt, zult u inderdaad veel stukken lezen die een hereniging met Nederland voorstaan, en nog méér die een zelfstandig Vlaanderen bepleiten. Op andere forums vindt u dan weer hartstochtelijke stukken over een
rattachement van Wallonië (en zelfs Brussel)
�* la France, etc…
Men zou zich daarbij zelfs kunnen afvragen hoe het komt dat één en ander inmiddels nog geen realiteit is geworden, vermits een ogenschijnlijke meerderheid op de diverse forums daar zo duidelijk een punt van maakt.
Feit is echter, dat het niet deze en andere forummers zijn die zelfstandig over die zaken beslissen, maar wel degenen die men gemakshalve “
de zwijgende meerderheid” noemt.
Zoals het in een democratie betaamt, overigens.
Reacties en stellingen op een forum behoren tot de
vrijheid van meningsuiting. Het is niet aan u of aan mij om
orde in die kamer te scheppen.
Wij kunnen de mening van de forummers lezen, maar voor wat o.a. een hereniging van Vlaanderen en Nederland betreft, stellen u en ik
de facto vast dat er momenteel geen
politieke partijen zijn in Vlaanderen die dergelijk samengaan met Nederland voorstaan. Dat was mijn punt.