Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Experiment
Dan niet hé jongen  Tjongejonge
|
Ik bedoel daarmee gewoon dat jouw lineaire denkpatronen (cultureel gebonden, ik verwijt niemand iets!) niet stroken met de non-lineaire "realiteit", afin, realiteit of wat ervoor zou kunnen doorgaan. Dichter bij een verbale omschrijving van dit fenomeen kan ik niet komen.
Stel je voor dat je met je ogen kunt horen, met je oren en mond geluid kunt proeven of zien.
We weten allemaal van vogels dat ze ultraviolet kunnen onderscheiden: de vele blaadjes van een boom zien zij in allerhande schakeringen die hen erop wijzen welke blaadjes de gezondste zijn. Een hond herkent plaatsen en geuren onder de vorm van losse moleculen die zijn uiterst gevoelige reukorgaan synthetiseert tot een code die daarmee overeenkomt, en waarop hij reageert. Zou het dus zo onnozel zijn van te denken dat onze zintuigen (onze enig werkinstrument in eenderwelke situatie) ons wel eens durven bedriegen? Neen, dat heet selectieve aandacht: van de miljoenen prikkels die ons aandoen komen er maar een percentage binnen om zeer logische redenen. Bij het consumeren van dergelijke substanties wordt deze barrière opgeheven en krijg je bijgevolg een totaal andere wereld te zien. Zoals een stoel of zetel plots een "levend" fenomeen wordt o.i.v LSD. Muziek kun je zien, vormen kun je proeven, enz... Het tijd/ruimtecontinuüm wordt herhaaldelijk doorbroken waardoor het bijna onmogelijk wordt alle ervaringen op te nemen. 5 minuten lijken plots evengoed 30 minuten of 6 uur te kunnen zijn, naargelang de intensiteit en de hoeveelheid ingenomen stof. Je gaat naar Level 2, en naar mate de trip vordert wikelt de multiversele geschiedenis zich af en vloeit het als kostbaar goud door je handen...
Het sjamanisme is zo oud als de eerste jager/verzamelaargroepjes die onze aardkloot afschuimden. Kijk maar naar de ayahuasqueros in Z-Amerika, die zoals gekend velen van kwalijke psychoses en depressies genezen. Het is zelfs een goedgekende behandelwijze voor kanker. Patiënten spreken na de purgatie (overgeven, reiniging) van de "slechte entiteiten" die ze uit hun lichaam voelen trekken via de navel weg. Daarna komen de inzichten en visoenen van beleefde situaties. Vandaag de dag zijn de psychiaters de sjamanen van onze beschaving, dan wel met veel minder bonafide of onschuldige chemicaliën ter hunner beschikking. Mijn kop eraf dat mijnheer de psychiater thuis ook lekker een mespuntje mescaline of dmt snuift om van al die miserabele verhalen te kunnen loskomen...
Deze discussie is echter zinloos voor mensen die deze ervaringen niet of nooit gedeeld hebben. Ik wens ook niemand aan te zetten tot ontucht bij deze. Maar ik zie wetenschappers en redelijke mensen die op dit gebied onderzoek verrichten als de cosmonauten van de spirituele (niet de religieuze!) dimensies. UFO's, groene mannekes en andere levensvormen zijn nu eenmaal onlosmakelijk daarmee verbonden. Van Richard Dawkins of Stephen Hawking nemen we maar al te graag aan dat er misschien tot 23 verschillende dimensies bestaan, al dan niet uitelkaar ontstaan als een soort oneindige boomstructuur. Maar owé als drugs als catalysator zou kunnen gebruikt worden; ten eerste sociaal totaal onaanvaardbaar; ten tweede kadert het in de verste verte niet in het huidig wetenschappelijk paradigma. We hebben nog veel werk voor de boeg...