Citaat:
De VS-actie moet gezien worden als een van de velen in de koloniale en neo-koloniale traditie in het Midden-Oosten, en daarom ook wordt ze zo koel onthaald in het Midden-Oosten en Irak zelf (zelfs al was Saddam inderdaad een brutale dictator, die evenwel jarenlang door de VS gesteund werd, zoals zoveel andere dictators in de regio, nog een reden waarom niemand gelooft in de democratiseringsbeloften van de VS)
|
Ik vind dat het niet zo eenvoudig is dan dat. Die twee zonen van Sadam leken me heel gevaarlijk. Stel je voor dat één van die twee aan de macht was gekomen in Irak. Ik moet absoluut niet hebben van Bush en steun hem totaal niet, maar ik ben toch blij dat geen van die twee zonen van Sadam ooit president van Irak geworden is. Gewoon met de vingers draaien en wachten tot Sadam's zoon het roer overneemt, is d�*t dan een oplossing? En er was veel protest tegen die sancties tegen Irak. Ik denk dat gij niet ziet wat voor kansen dat Bush verleden jaar aan de Irakezen gegeven heeft. Maar jammer genoeg wordt dat nu allemaal verkwanseld. Ze vermoorden politieagenten maar ook wetenschappers. Men boycot de heropbouw van het land. Eerst lopen ze te janken over die sancties en nu dat de kans en de mogelijkheid er is om de toestand in Irak voor de bevolking te verbeteren, wordt dat de grond ingeboord.