Discussie: Zelfmoord -epidemie
Los bericht bekijken
Oud 27 februari 2009, 02:04   #3
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Minstens éénmaal per week pleegt een leerling zelfmoord in België . Bij 15 % van de lagereschoolkinderen en bij 30 �* 40 % van de leerlingen in het secundaire stelden onderzoekers zelfmoordneigingen vast. Bron : klasse voor leraren - zelfmoord
Nu vraag ik me af of dit vroeger ook zo was, of dat er gewoon minder over gepraat werd ? Wie van de forummers hier heeft al eens zelfmoordneigingen gehad, wie heeft al eens een échte poging gedaan om er een eind aan te maken . Wie durft het toegeven ? Wie denkt er soms aan om dat ooit eens te doen ?
Want als ik weinige mensen ken die ontkennen ooit al eens zin gehad te hebben om iemand dood te slagen uit grote woede, ik ken er géén die toegeven zich ooit al eens te willen zélfmoorden hebben . De zeldzamen die ik kende die dat geprobeerd hebben, zijn er ook in gelukt, en die hoef ik de vraag dus niet meer te stellen...
bedoel je dat specifiek voor jongeren ? beste vriend

want als je de statistieken erop na houdt is België huidig toploper in Europa inzake zelfmoord met een 7-tal per week ( 3 voor Vlaanderen ) wat meteen zelfmoord tot een grotere doodsoorzaak bombardeert dan bv verkeersongelukken
afhankelijk van de klasseverdeling kan je zelfs spreken dat zelfmoord doodsoorzaak nummer 2 ( 20-24 mannen ) of zelfs nummer 1 ( 25-34 ) wordt
er blijkt sprake te zijn van een verhoging _ dat is soms moeilijk in te schatten _ van het aantal pogingen tov vroeger
de stijging van 't aantal depressies en 't gebruik van anti-epressiva als gevolg van een steeds hogere prestatiedruk worden als mogelijke oorzaken gezien

gezien het algemene hoge aantal en wijzend op 't feit dat een jongere doorheen de verschillende cycli gaande naar maturiteit toch wel met wat problemen te kampen kan hebben lijkt die 1 me relatief gezien niet zo hoog .... uiteraard wel betreurenswaardig hoog
praha is offline   Met citaat antwoorden