6 april 2004, 21:57
|
|
Burger
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
15 november 1892. Lomami. Oost Kongo
Josué Henry heeft de slag van de Lualaba gewonnen tegen de Arabische slavenhandelaars. Dhanis en zijn groep maken zich gereed om Maniema binnen te trekken.
Op de rechteroever van de Lualaba verschijnt sergeant De Bruyne, bebloed, halfnaakt, geboeid, omringd door Arabieren, gewapend met nieuwste Britse geweren.
Op de rechteroever staat luitenant Scherlinck met een aantal scherpschutters.
Scherlinck: verstaan die Arabieren Frans?
De Bruyne: neen
Scherlinck: spring in het water, mijn mannen zullen de bewakers neerschieten.
De Bruyne: neen, ik heb beloofd bij Lippens te blijven, die is ook gevangen genomen.
Scherlinck: Lippens is dood, de Arabieren hebben het mij gezegd.
De Bruyne: ze liegen, hij leeft. Ik blijf.
De kleine sergeant draait zich om en verdwijnt met zijn bewakers in de brousse.
Op 30 november 1892 worden Lippens en De Bruyne door de Arabische slavendrijvers afgemaakt in Kasongo.
Als Dhanis in juni 1893 eindelijk het bolwerk van Tippo Tip binnen trekt als overwinnaar, laat hij de lijken opgraven.
Het officiëel verslag vermeldt: het lichaam van Lippens is volledig doorboord met een lans, zijn hals is door een pijl doorboord. De voeten en handen van De Bruyne zijn afgehakt, alvorens hij met stokslagen en geweerkolven is afgemaakt.
Let op het afhakken van handen en voeten! Dit was normale praktijk bij de slavendrijvers!!! De verhalen van negers met afgehakte handen zijn dus waar, maar niet door de Belgen!
Dit is een verhaal van vriendschap en plicht.
|
Waar is uw bron?
|
|
|