Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Denk je nu echt dat het grootkapitaal zo dom is dat ze hun macht en voordeeltjes vrijwillig zullen afstaan aan de plebers?
Als we een echte DD willen zullen de plebers daar zelf moeten voor zorgen. En ja het zal dan van de ene dag op de andere gebeuren.
Wat jij als overwinningen beschouwd is niets anders dan zand dat in de ogen word gestrooit. Een beetje toegeven aan dit, een beetje toegeven aan dat maar in realiteit is het alleen maar show want het gaat steeds om onbelangrijke zaken waar het grootkapitaal echt niet van wakker ligt.
Er bestaat een spreekwoord voor "veel beloven en weinig geven doet de zotten in vreugde leven"
Het past allemaal zo mooi in het verhaaltje dat ik in Voorstelling Democratie.NU: "wie zijn we" bericht 106 schreef vanuit het standpunt van het grootkapitaal. Dat is de manier waarop ik mijn privileges als kapitalist nog best een paar eeuwen kan behouden. Ik lach me als kapitalist een breuk met de naiviteit van de plebers.
Overigens "ben je er zo zeker van dat de mensen wel DD willen? " Besef je, er moet minstens 50%+1 stemgerechtigde voor zijn. Heb daar zo mijn twijfels over. "Brood en spelen " weet je. De romeinse heersers wisten dat 2000 jaar geleden ook al
|
Bece, wat is voor jou een kapitalist? Iemand die (veel?) geld verdient heeft op de vrije markt?
Het gebeurt in de geschiedenis inderdaad maar heel zelden dat mensen hun macht en privileges vrijwillig afstaan of delen. (Maar het gebeurt soms wel.) Dus ik geef je gelijk dat wij burgers zelf de democratie zullen moeten afdwingen.
Volgens mij kan dat wél een geleidelijk proces zijn (zoals we dat vandaag in Duitsland zien - succes is niet altijd bij voorbaat verzekerd en de strijd is moeizaam, maar vooruitgang is er m.i. duidelijk wel). Ik vrees ook dat als we wachten tot het in één dag kan gebeuren (wat jij schijnt te hopen), sint-juttemis al ver achter ons zal liggen.
Ik ken verscheidene studies waaruit blijkt dat 70 % en meer van de bevolking voor de invoering van bindende referenda is. Meestal gaat het om buitenlandse studies, van Belgische of Vlaamse cijfers heb ik geen weet. Jij gaat blijkbaar af op een of ander 'gevoel' om dat te bestrijden, maar met jouw gevoel alleen komen we niet veel verder. Dus graag cijfermateriaal om een en ander te staven. (Vooral als het bestaande cijfermateriaal jouw 'gevoel' unisono tegenspreekt).
Je argumenten op dit forum zijn vaak verrijkend omdat ze tot nadenken aanzetten. Echter, met sloganeske dooddoeners zoals 'brood en spelen' en 'de Romeinen wisten dat ook al' komen we, vrees ik, ook niet veel verder. En door je eigen buikgevoel tot argument te verheffen (en daartoe neig je wel vaker) of met stemmingmakerij af te komen, help je het debat ook niet vooruit.
Een voorbeeld van stemmingmakerij, zodat je weet waarop ik doel :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
"Wat jij als overwinningen beschouwd is niets anders dan zand dat in de ogen word gestrooit. Een beetje toegeven aan dit, een beetje toegeven aan dat maar in realiteit is het alleen maar show want het gaat steeds om onbelangrijke zaken waar het grootkapitaal echt niet van wakker ligt."
|
.
In Hamburg bvb. beslisten de burgers een paar jaar geleden dat de stedelijke ziekenhuizen niet mochten geprivatiseerd worden. Daarvan ligt het 'grootkapitaal' wel degelijk wakker, niet? (Het klopt wel dat de burgemeester dat referendum toen naast zich neerlegde en de ziekenhuizen toch privatiseerde. Maar de verontwaardiging bij de bevolking was zo groot dat ze nu het bindende karakter van referenda (via een referendum) extra in de grondwet lieten inschrijven.) In andere Duitse gemeenten en steden zijn al verscheidene succesvolle referenda gevoerd tegen privatisering van openbare diensten.
Dus ja, de meeste machthebbers en gepriviligieerden van vandaag zijn tegen het referendum. En ja, we zullen zelf de 'macht moeten grijpen' waar we recht op hebben. Het zal niet in onze schoot vallen.
Maar ik ga niet akkoord als je insinueert dat het geen geleidelijk proces kan zijn of dat het bij voorbaat tot mislukken gedoemd is. Dat dacht men vroeger ook van de afschaffing van de slavernij en de uitbreiding van het stemrecht. Zoals een Amerikaans politicus (uit vervlogen tijden, ik weet niet meer wie) ooit zei : als het onmogelijk haalbaar is, laten we er dan maar meteen aan beginnen!