Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS
Misschien wordt die wereldmunt niet zo goed begrepen, bij de invoering ervan gaat men ook alle prijzen 30 % laten zakken opdat er genoeg ruimte komt om de economie nieuw leven in te blazen. Door het wegnemen van de speculaties als gevolg van de fragmentatie zoals we nu zien, komt er terug ruimte om na te denken over de essentie van economie, en dus niet het bouwvallige schepsel dat men er nu van gemaakt heeft. En zodoende zou men gaan begrijpen dat inflatie en deflatie middelen zijn om de balans te onderhouden of te realiseren. Het verschil is dus de complementariteit, niet de fragmentatie die aanleiding geeft tot de meest absurde taferelen, zelfs een monetaire crisis, kan je nagaan hoe slim die zgn economen ondertussen geworden zijn.
|
In het communisme waren ze zogoed met de prijzen vast te leggen dat ze zich baseerden op een Westerse catalogus en de lokale zwarte markt.

En uw vriendje Mugabe, de fantastische president van het Afrikaanse land Zimbabwe, heeft ook gepoogd de hyperinflatie te stoppen middels maximumprijzen. Je moet het hem nageven: het had een direct gevolg. Alleen was het in de verkeerde richting: de nog resterende bedrijven keken door die maximumprijzen plotsklaps aan tegen immense verliezen op de verkoop van hun stocks, en hielden het voor bekeken, waardoor de productie nog meer daalde en de hyperinflatie niet meer op de displays van de rekenmachientjes paste. In een tijdspanne van enkele maanden stortte ineen wat de hyperinflatie nog had overgelaten van de economie. Een goed half jaar later hielden de maatschappelijke structuren het ook voor bekeken en brak cholera uit.
De Zimbabwaanse dollar is intussen in onbruik geraakt (de mensen waren het trouwens al beu om voortdurend met winkelkarren vol papiergeld rond te hossen) en men is overgegaan op de US dollar, die nu echter ook op de helling dreigt te staan, daar de Grote Leiders van de Overheid daar ook hebben besloten het voorbeeld van Mugabe te volgen.
En dit allemaal dan nog omdat volgens hen vrije markt echt niet werkt. Die foei-rijken toch (in geval van Mugabe was het de onteigening van de foei-rijke blanken).
We zien nu haast een eeuw overheidsgereguleerde economie en hebben twee wereldoorlogen en een hele bende 'kleinere' oorlogen zien passeren. Gefinancieerd middels centrale banken en de opbouw van immense staatsschulden en het opjutten en leegroven van de private economie.
Goe bezig hee MIS?
Meestal horen trollende oplichters zoals U bij de overheid of 1 van haar met andermans afgepakte middelen gespijsde belangengroepen. Maar dat kunnen 'jullie' (U had het toch over 'wij'

) moeilijk zeggen hee?
"Ik ben tegen vrije markt omdat ik zonder overheidsdwang voor mijn loon evenredige prestatie moet leveren".
Veel sympathie zou U niet moeten verwachten vrees ik zo...