Los bericht bekijken
Oud 4 maart 2009, 23:20   #7
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Als gij een huis wil bouwen dan gaat ge naar de bank voor een krediet. Als ge voldoende onderpand hebt, grond bij voorbeeld, en een realistische kans om uw huis gebouwd te krijgen (een businessplan) dan wordt de geschatte waarde als het ware omgezet in geld (gecreeerd uit het niets) en op uw rekening gezet. De totale geldhoeveelheid op wereldniveau is nu toegenomen met uw krediet.
Dat gaat niet opvallen natuurlijk.
Maar als bv de overheid krediet aangaat, met de belastingbetaler als onderpand, is het al beter merkbaar.

Paul
Misschien begin ik hier toch te begrijpen hoe het werkt: ik heb dus bijvoorbeeld een stuk grond en ik geef dat in onderpand bij de bank, samen met een deftig businessplan. In ruil krijg ik de geschatte waarde van die grond op mijn rekening gestort, waarmee ik mijn huis kan bouwen. Dankzij mijn businessplan zal ik later mijn grond in onderpand kunnen terugkopen?

In het geval van de overheid zal men dan de belastingbetaler in onderpand geven, met de garantie op papier dat men dat onderpand ooit kan terugkopen (via de inkomsten van bijvoorbeeld belastingen), als ik mee ben?

Is mij alleen niet duidelijk: als het gaat om nieuw gecreëerd geld, waar haalt die bank dat geld vandaan?
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden